Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

19
Dutch Radio News

From Public Polarization
to Public Service

Anya Luscombe

The media landscape and the place of radio within it is subject to constant remediation:
new forms of media continually challenge the old making them focus more on their
inherent qualities; in the case of radio this is ‘the power of audible, non-visual content
to induce imagination and the possibilities for immediate connection to live music and
news for all possible preferences, as well as its social function of ‘creating and cultivating
identities’ (Kuitenbrouwer, Luscombe and Wijfjes 2019: 3). Concerns about the quality
and accuracy of journalism and audience tastes in news stories are nothing new, but with
increasing use of unregulated social media that use algorithms that promote particular
stories and opinions, keeping people in information bubbles and enabling fast dispersal of
disinformation and conspiracy theories, journalism’s essential contribution to democracy
by reporting factual information and informing citizens is evermore crucial. Although the
weekly reach of radio has dropped by approximately 6 per cent in the last eight years, still
around 85 per cent of the Dutch population (aged ten and over) listens to radio sometime
during the week, and listeners are tuning in increasingly via the Internet or DAB+.
Podcasting is becoming increasingly popular too with nearly half the Dutch population
indicating they listen to podcasts, of whom a quarter tune into podcasts about news and
politics (Markteffect 2021; RAB). It is not just broadcasters but also Dutch newspapers who
appear to be investing heavily in podcasts (Mediamonitor 2021: 23).

The story of radio news and current affairs in the last 100 years in many countries is
characterized by tensions: radio versus the printed press; radio versus television and versus
social media; and public versus commercial broadcasting. This chapter will focus on the
Dutch story which, in addition to the above tensions, is also one of the public broadcasting
organizations pitted against each other and one of programming that changed from being
targeted at the specific socio-economic and religious audiences that made up Dutch society
(known as ‘pillars’) — programming that was more often than not censured by government

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

316

The Bloomsbury Handbook of Radio

- to programming that slowly became more objective, critical and inclusive. Technological
developments, changes in the culture of journalism and growing interest from listeners
for news and analysis about national and international events led to an increasing share
of airtime for news and current affairs. Some stories mentioned in the broadcasting
organizations’ radio guides and annual reports or that caused controversy in the past 100
years are used to help explain the role that radio in the Netherlands played and continues
to play in creating an informed citizenry.

The start of radio news and information:
1919-33

The first regular wireless radio programmes in the Netherlands (and arguably the first in
the world) started on 6 November 1919 when Hanso Idzerda began his ‘Soirees Musicale’
from his studio in The Hague (Wijfjes 2019: 49). The beginning of radio as mass media
coincided with the start of what Jo Bardoel and Huub Wijfjes have termed the ‘political-
societal’ phases of Dutch journalism, the second of a total of four phases (Bardoel and
Wijfjes 2015: 14). In Idzerda’s musical broadcasts there was neither much room nor much
need for the spoken word, although the radio pioneer did answer his listeners’ questions,
mostly about ways to improve reception. On Sunday afternoons, in addition to the concerts,
Idzerda broadcast talks in English which were paid for by the Daily Mail, as the broadcaster
had many listeners across the North Sea. These came to an end in February 1923 because
Idzerda’s broadcasting licence did not permit speech-based radio. In September 1924
Idzerda went bankrupt; he stopped broadcasting altogether in 1935 (Boer 1969: 31, 78-380).

Idzerda was not the only one who broadcast information. In 1920 the society for stock
trading in Amsterdam installed a transmitter to send financial information to subscribers
throughout the country (Wijfjes 2019). On 21 February 1922 press agency Vaz Dias used
that transmitter to send news to its newspaper customers: this was the first radio news
agency in the world (Hemels 2013). Mozes Vas Dias (1881-1963) had started a press
agency in 1904 and had offices in Amsterdam and Brussels and correspondents in New
York, London and Paris. The press agency’s most important scoop was undoubtedly the
news of the assassination of Archduke Franz Ferdinand in Sarajevo on 28 June 1914,
which signified the start of the First World War. Vaz Dias was the creator of the so-called
‘trainletter’ whereby a messenger boy took news copy to the first train of the day after
which envelopes containing the copy were distributed by train to places all over the
Netherlands. The service which continued to exist until the 1960s was referred to as the
‘bare feet express’ as the messenger boy who delivered the first copy had often not had time
to put on his socks (Meijer 2004).

When Vaz Dias started his ‘wireless telephone news service’ for customers in 1922, he
also introduced a time signal, i.e. the sound of a gong at 10.15 am and 4.30 pm official
Amsterdam time, for people to set their clocks to (Hemels 2013; Meijer 2004; Taylor
2004). Initially Vaz Dias used code to broadcast messages via the radio to his newspaper

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

customers and only those subscribers who had the code could understand the message.
When the code proved too easy to decipher, Vaz Dias resorted to a different system:
everybody could listen to the announcements but only subscribers were allowed to publish
them. Occasionally the press agency sent a secret memo to its customers warning them
that a false radio message would be going out. When the false message was published, Vaz
Dias could catch the perpetrator and send them a bill. In 1925 Vaz Dias signed a contract
with the HDO (Hilversumsche Draadloze Omroep: Hilversum’s Wireless Broadcaster) to
provide radio news bulletins for the public at home. From 1 October that year listeners
could hear the news at 8 pm and 10 pm, only after the evening papers had appeared, as
newspaper owners were concerned they would lose readers if they had heard the news
on the radio any earlier. The radio news bulletins were also preceded by the warning:
‘publication of all these announcements in whatever form is prohibited’ (Hemels 2013).
The first news reader was Ies Goudeket, a man with a ‘sonorous voice [...] who read the
news in a very prominent manner’ (Persbureau Vaz Dias 1965). There is no record of what
the first radio news bulletins sounded like or which stories were covered, but the front page
of the evening edition of the Nieuwe Rotterdamsche Courant newspaper of 1 October 1925
has a royal visit to the province of Limburg, the price of milk, and wage agreements in the
metal industry.

Besides the news bulletins, the radio also broadcast weather forecasts and police
messages. The latter, which went on air at noon and at 7 pm, were intended for police
officers and the announcer spoke extra slowly so that they could copy down the details. The
HDO was not happy about these messages as they were of little use to ordinary listeners but
felt it had no option but to broadcast because the Minister of Justice very much valued the
‘Spoken Policepaper’ (HDO Jaarverslag 13039: 10).

From its start in 1923 the secular, ‘independent HDO (as of 1927 the AVRO) had included
radio talks and informative programmes aimed at specific audiences in its output. In 1924 the
Christian (Protestant) broadcast association, the NCRYV, rented airtime, soon followed by the
Catholic KRO, the Socialist VARA and the liberal-Protestant VPRO. So by then all the various
groups, or ‘pillars, in society had their own radio evenings where they could inform, educate
and entertain their listeners (although not too much entertainment for the religious ones!).
Each broadcasting association had its own listener guide in which it published technical
information, question and answer columns and photos of musicians, singers and speakers.
The combination of radio broadcasts and radio guides was in essence a form of cross-medial
output based on target audience marketing, decades before the concept of ‘cross-media’ was
coined. Listeners were asked to become paying members of the broadcasting associations
and pay for a radio guide subscription. In addition, the broadcasters staged publicity tours,
fundraising drives and sold merchandise (Wijfjes 2019: 71).

Three quarters of the associations’ broadcasting time was devoted to music, except
in the case of the VPRO that dedicated nearly 88 per cent to speech (Wijfjes 1985: 33).
The best way for the public broadcasters to show their cultural, political, social and
religious identities to their own group of listeners was through the church services,
educational and children’s programming, and through the kind of speakers and topics
they chose to cover (Wijfjes 2012: 81). Nevertheless, as radio was a mass medium the

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

317



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

318

The Bloomsbury Handbook of Radio

‘identity’ broadcasters — while happy to attract listeners from other pillars - worried that
‘their’ grassroots listeners might sample output from outside their ‘pillar’ Dutch society
at this time was also characterized by rather conservative values and prudish attitudes
and the Dutch government wanted to ensure that the broadcasts were not in their eyes
indecent or a threat to public order and national security. It therefore created The Radio
Broadcast Control Committee (Radio Omroep Controle Commissie) which had to approve
all programmes before they were allowed on air and also checked whether there was
any commercial advertising. The socialist broadcaster VARA was especially hard hit by
government censorship: of the approximate 1,000 broadcasts partially or wholly banned by
the government during the period 1930 to 1940, 70 per cent involved VARA programmes
(Historie Radio 1930-39; Wijfjes 1988). In censoring programmes the government
evidently did not think that freedom of speech was an important element of democracy.

Growth of news and current affairs on
the radio: 1933 to 1959

Partly because of the strict government controls on controversial topics in the first half of
the 1930s, news on radio mainly involved trivial domestic stories, in particular those items
that the broadcasting associations thought would be relevant to their target audiences.
Indeed, there was not much on radio of what we would now deem newsworthy important
events, or ‘current affairs. For example, the KRO stated in its 1933 annual report that it
devoted a mere 0.7 per cent of airtime to topics that were current (Rodenburg 1984: 6).
However, in the following years, news and current affairs became increasingly important
as outside broadcasting vehicles and lighter recording equipment became available. In
1934 the AVRO was the first broadcaster to introduce a special weekly current affairs
programme: the Radiojournaal, with reporters recording interviews and descriptions of
what they saw. In 1935 the AVRO’s reporting vehicle covered 60,000 kilometres; a year
later this had nearly doubled (Wijfjes 2012: 84). The broadcasting associations considered
news reporting a means to attract more paying members. In an internal memo following
the arrival of the Pelikaan airplane at Schiphol Amsterdam airport on 30 December 1933,
KRO programme producer H. Schaffers wrote:

Reports more than any other type of broadcast are of interest to Dutch listeners [...] people
who are fundamentally opposed to [the Catholic] KRO had to acknowledge that this report
showed correct judgment of what interested listeners. The interest and sympathy of [our]
own people is hereby encouraged and those who doubt us are often won over.

(Wijfjes 2012: 7)

The arrival of the Pelikaan, ‘the great airbird, that had completed its journey from the Dutch
Indies in a record-breaking four days, was in fact considered such an important national
event for all listeners, whatever their denomination, that the Dutch government had given

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

the KRO permission to broadcast after midnight if necessary, something that was normally
forbidden (Katholieke Radiogids, 6 January 1934, as cited in Rodenburg 1984: 89).

As international tensions increased in the mid-1930s, so did the interest in foreign news
and current affairs. The radio news bulletins, however, were still limited to twice daily in
the evenings due to continuing concerns from the written press about unfair competition.
Radio current affairs programmes also competed with the press. In 1934 press agency Vaz
Dias complained to the ministry about a KRO report on the funeral of Queen Emma:

The habit of the broadcasting associations to send out eyewitness and verbal accounts of all
kinds of events and to bring the news as extensively as possible to the public well before daily
newspapers can do so must have a detrimental effect on the work of the press agencies and
newspapers.

(Rodenburg 1984: 11)

Another bone of contention between the written press and broadcasters was that the
papers did not appreciate the radio guides competing with them for advertising, while
the broadcasters in their turn were highly critical of the way newspapers published radio
listings.

Vaz Dias was taken over in 1935 by the Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), which
had been founded the previous year by the Association of Dutch newspapers (Koedijk
1996: 13). After a series of difficult negotiations the ANP started distribution of news
copy and broadcasting radio bulletins on 1 July 1935. The AVRO assured its listeners
that the voices and the style, which after all were very popular, would remain the same
(De dag waarop). It took another fifteen months before the ANP and the broadcasting
organizations signed a formal agreement, requiring the help of the Dutch Home Secretary
to make it happen (Koedijk 1996: 14). It was agreed that the broadcasters could make
special content and style requests if they felt it was necessary to appeal to their supporter
base. In practice this meant that news bulletins often differed per station (Koedijk 1996:
15; Wijfjes 2012: 85). The public’s hunger for more international news was only met with
more radio news bulletins after the German invasion of Poland in 1939, when the number
of bulletins increased from two to four a day (Wijfjes 2012: 85; VARA Jaarverslag 1939: 46).

Then in May 1940 the Nazis invaded the Netherlands. The ANP and the broadcasting
associations became closely regulated earning the ANP the nickname ‘Adolf’s Newest
Parrot. In March 1941 the individual broadcasting association were disbanded and
remaining staff (Jewish personnel had been sacked previously) and equipment were
appropriated by the newly established Rijksradio De Nederlandsche Omroep (‘National
Radio’) which filled its programming with Nazi propaganda, the most famous of which
were the talks by journalist Max Blokzijl. His radio talks were deemed to have been
so influential in sowing doubts among the Dutch population that he was convicted of
collaboration and executed in March 1946. The German occupation force also introduced
a listening fee. Much of the ‘national’ programming failed to attract listeners, however,
and many chose to listen instead to the BBC Dutch Service and Radio Oranje (‘Radio
Orange’), a station under the auspices of the Dutch government in exile in London.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

319



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

320

The Bloomsbury Handbook of Radio

Radio Orange which started on 28 July 1940 was, however, not seen as particularly
trustworthy. The Dutch government in exile, particularly Prime Minister De Geer,
was still so attached to its pre-war policy of neutrality that it worried about too heavily
critizing the Germans and being seen as a puppet of the British government (Blankenstein
1999: 257; Sinke 2009: 29). Because it was difficult to obtain accurate information from
occupied territory and because all broadcasts had to be checked in advance by the Dutch
ministers in exile, as well as ensuring BBC directives were not contravened, major news
developments were often late, incomplete or missing entirely (van den Broek 1947; Sinke
2009). Nevertheless, Paul Koedijk asserts that despite the criticism about the quality of
the broadcasts, the popularity of Radio Orange contributed to the ‘position of radio as a
news medium’ (Koedijk 1998: 63).

Radio Orange’s service improved when it merged in October 1942 with the Brandaris, a
radio station for Dutch seamen that had been formed the previous year in cooperation with
the BBC. However, as Sinke (2009: 85) and van den Broek (1947: 172) describe, it remained
complicated to balance the desire to shore up the morale of the Dutch with broadcasting
facts that could harm the Allies’ cause and give the enemies a strategic advantage. Following
the liberation of the south of the Netherlands in the autumn of 1944, the station Radio
Herrijzend Nederland (‘Radio Reborn Netherlands’) started broadcasting from the Philips
factory in Eindhoven to the Dutch population in parts of the country still occupied.

At the end of the war several parties argued there should not be a return to the pre-war
system of ‘pillarized’ broadcasting. Although the former individual Dutch broadcasting
associations still severely disliked each other, they got together to coordinate their
opposition to plans for a new national system. They got their way when the newly elected
government gave them back their full autonomy in 1946, although it did ask them to
cooperate closely on broadcasting facilities and on so-called programmes of national
interest in an organization called the Dutch Radio Union or NRU (Omroep in de Tweede).
The ANP was keen to reassume responsibility for all the news bulletins, not least because
of the growing worldwide importance of radio and increased interest in news. Surveys
in the Netherlands, Belgium and Germany showed that listeners felt news was the most
important part of radio programming. Coverage of current affairs also continued to be
popular, although naturally done in such a way as befitted the audiences’ worldview and
cultural tastes, this was after all a time that was classified as ‘restrained modernization’
Measured purely in terms of minutes broadcast daily, news broadcasts would not be
considered among the most prominent types of radio programmes, but in terms of
listenership they definitely were. Audience research from 1953 suggested that the news
bulletins had the highest ratings: 1.365 million, equivalent to 31 per cent of the population
at home (Radio en vrijetijdsbesteding 1954: 33; Witteboon 1954). Listening figures peaked
during the bulletins of 8 am, 1 pm and 6 pm and the appetite for news was particularly
prominent during times of international tension, which given events of the time such as
the Cold War, the Korean War and Indonesian War of Independence were more frequent
than not.

Radiojournalism became increasingly professional, aided by technological developments
and increased budgets. The broadcasting associations employed a growing number of

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

national and international correspondents. Even the Christian broadcasting association
NCRYV that had long resisted covering a broader range of subjects acknowledged they
now had to include foreign reporting: “Whether we want it or not, more and more of our
broadcasts will also need to be internationally oriented. The danger of being caught up in
humanist, more of less socialist waters, is real. Everything points to the fact that we will have
to make ourselves understood as Christians everywhere in the world’ (NCRV Jaarverslag
1948: 4-5). Most of the new correspondents were men as the broadcasters felt that the role
of an adventurous reporter was one better suited to men than women. Men such as Jan de
Troye for the VARA, newspaper journalist, photographer, children’s author and former
Japanese war prisoner, Alfred van Sprang for the NCRYV, and Paul de Waart, considered
by the KRO to be trusted to ‘pay particular attention to Catholic events’ (KRO Jaarverslag
1950: 71). Although the KRO appointed Mia Smelt to make field recordings, as a reporter
she was only assigned to tasks such as reporting on the clothes that the royal family wore
during the coronation of Queen Juliana in 1948 (Mia Smelt n.d.). In this stereotypical view
of gender the Dutch radio was no different from its counterparts in other countries (Skoog
and Badenoch 2020). In its 1946 annual report, the KRO said its correspondents needed
to be ‘craftsmen’ (Rodenburg 1984: 18), while the AVRO argued that good radio reporters
needed to be able to tell a ‘juicy story’and be able to manage their emotions if something
unexpected happened while out on the job (AVRO Radiobode 1953: 3).

One of the most profound radio news events of the Netherlands in this period was
the flood of 1953, the largest natural disaster of the second half of the twentieth century.
Many miles of poorly maintained dykes in the provinces of Zeeland and Zuid-Holland
broke during the storm and spring tide of 31 January 1953, killing 1,835 people. Tens of
thousands of animals died, 100,000 people needed rescuing and 45,000 buildings were
damaged or destroyed. The previous evening’s weather forecast had mentioned that there
would be a heavy storm but nothing more serious had been predicted (Slager 1999: 373).
The news of the dyke failures was first announced during the following morning 8 am ANP
radio news bulletin; there were no newspapers on Sunday. The extent of the disaster was
not at all clear and communication with the areas affected was difficult, if not impossible
for days. The ANP bulletins became the conduit for all kinds of official announcements
from government agencies and private citizens. The chief editor of the ANP, D. ]. Lambooy,
said later the agency had simply done its public duty: ‘by allowing itself to be used for other
communication besides purely journalistic, [the ANP] broke the Postal Law and formal
radio agreements, but in such a way that we not only did not get prosecuted but that we
fulfilled our task [...]: the press exists to help people’ (Toespraak D. J. Lambooy 1953). The
Dutch Postal and Telegraph Service (PTT) also noted that much was owed to the radio
amateurs who had used ‘Channel 3700’ to pass on messages from councils, the army, navy,
government agencies and the Red Cross (Kanaal 3700 1954)

The radio broadcasts in those first few days after the great floods became legendary for
the reporters’ dramatic tone in which they tried to keep their emotions under control,
such as that by Jan van Troye on 5 February: ‘deserted, desolate, in the rain, the farms
appear above the grey water that covers all of the islands of Duiveland and Schouwen.
And when we witness this, we ask ourselves: how will this ever work out?’(cited in

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

321



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

322

The Bloomsbury Handbook of Radio

Noyons 2002: 51). It took the radio correspondents’ eyewitness reports to make clear
how perilous and unprecedented the disaster was in the flood-hit areas, as if war battles
had been fought, as correspondent Arie Kleywegt described: ‘A frontline [...] behind the
green dyke there was no more island, the dyke had become a mirage, a fagade, nothing
more, [...] calm, babbling water’ (Woord, VPRO 2015). The reports from the disaster
area showed the power of storytelling on the radio and also proved that the separate
broadcasting associations, the ANP and other parties could set aside their conflicts
when really necessary to create a sense of national community. The broadcasters gave
up their airtime to the ANP which during the first week of February 1953 filled fifty-
five-and-a-half hours of airtime in comparison to its normal sixteen. Newspapers and
broadcasting organizations praised the ANP for keeping their bulletins ‘warm [...],
sober and calm, which was very different from the criticism levelled in the British press
at the BBC (Engelse bladen; broadcast of flood warnings). All the praise received by the
ANP radio service led ANP’s chief editor to write somewhat peevishly to the Telegraaf
newspaper to point out that the success of the reports was not only down to its radio
service, but that reporters, editors, photographers, translators, stenographers, telephone,
telex and wireless operators from the whole agency also deserved to share in the credit
(Lof voor het ANP).

It took many years before critical questions were asked why the winter storm of 1953
had caused such devastation and why the media and politicians showed little long-term
interest in those who had survived. It was already known before the Second World War
that the dykes were in need of repairs and the government had been in no hurry to tackle
further damage caused by the war (van der Ham 2003). Journalist and radio producer Kees
Slager blames journalists’ mentality at the time for failing to ask policy makers pertinent
questions: ‘a gentleman wearing a hat, that he doffs to those in authority’ (Slager 1999:
374). However good the commentary at the time, radio cannot be absolved of its lack of
decisiveness. The Dutch Met Office, the KNM]I, failed to persuade the radio authorities to
broadcast very high water warnings before midnight on Saturday 31 January, nor to stay on
air in the crucial early hours of Sunday morning. The ANP radio news service, alerted to
high flood water by a local mayor at 5 am, wanted to broadcast an extra bulletin but those
who had to give the technical staft their approval to do so could not be reached (Slager
1999: 379).

The success of the cooperation between the public broadcasters and between them and
the ANP, acting in the national interest rather than for individual ‘pillars’ only, as witnessed
during the 1953 disaster, was not long-lived. The chief editor of the ANP, Sal Witteboom,
compared the ANP news bulletins with those of the BBC Home Service and lamented
that while the ANP included more foreign news stories, BBC news was ‘more alluring’
and that Dutch news lacked depth and breadth because of the ‘pillarization’ of society: ‘If
a large national organisation here, say of employers, workers or entrepreneurs, or say in
the religious or social domain, speaks out, then usually that is a group that represents a
quarter or a fifth of such people, he complained, whereas ‘[i]n England an organisation that
represents the whole country can then be heard’ (Enige Vergelijking 1962).

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

Rivalries

Until 1960 radio was a medium enjoyed by the whole family, but as television gradually
took over that role, radio increasingly became something people listened to on their
own. In 1962, the year of the worst railway disaster in Dutch history (eighty people were
killed) and the year of Queen Wilhelmina’s death, the NCRV said in its annual report
after broadcasting 3,000 hours of radio compared to 200 hours of television that radio
and television were ‘moving towards a state of interaction where both forms of powerful
mass-media communication were equally important. The broadcaster even argued that
people who were among the first groups of television viewers had now ‘rediscovered the
radio as a source of entertainment, musical enjoyment and relaxation in the broadest
sense of the word’(NCRV Jaarverslag 1962: 35). If radio and television in the early 1960s
did compete for audiences, that tended to affect the evening radio programmes and not
the morning ones nor the news bulletins. In fact, the number of ANP radio news bulletins
increased steadily from seven per day in 1957, to ten in 1964, and forty-five per day
in 1978 (ANP). Current affairs programmes also increased the number of topics they
covered, for example the KRO programme Echo tripled its number of items between 1954
and 1960 (Rodenburg 1984: 31).

With news and current affairs available on radio several times a day, and if necessary
through news flashes (for example the assassination of John F. Kennedy in November 1963
which was on the radio already three minutes after the agency copy came in), radio was
much faster than television which only had one news broadcast a day (Koedijk 1998: 72).
Audience research of 1968 showed that the average Dutch person watched two hours of
television and listened to two-and-three-quarter hours of radio a day, with news bulletins
accounting for spikes in listening (Jaarboek KLO/NOS, 1968: 23). Special events like the
American presidential elections during the night of 5 November 1968 and the moon landing
in the night of 20 July 1969 attracted large numbers of listeners, with surveys reporting
that many audience members had both the television images and the radio reports on at
the same time. By 1970 audience research reported that the 6 pm radio news bulletin had
lost listeners because people preferred to tune into the TV news at 7 and 8 pm: ‘Radio is
seen by the public as Cinderella, next to the prettier sister that is television. This more
favourable image of TV is undoubtedly also why the public indicates somewhat more often
that television is the most reliable news medium rather than the radio’ (Jaarboek KLO/NOS
1969/70: 43). People did, however, praise the speed at which radio news and special reports
could get to them, up to forty-five minutes before the television could (Jaarboek KLO/NOS
1968: 24, 34; Jaarboek KLO/NOS 1969/70: 46). Radio reporters armed with portable Nagra
recording equipment could race around the country and increasingly contribute from
abroad. A 1971 analysis of the current affairs programmes of the four large broadcasting
associations showed the AVRO had the most programmes, the KRO broadcast quite
lengthy items and three times as many national subjects compared to international and the
VARA predominantly covered social and environmental issues. Of the foreign coverage,
the NCRV focused on Western Europe, the KRO on other western countries, the VARA on

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

323



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

324

The Bloomsbury Handbook of Radio

developing nations (then called ‘the third world’) and the AVRO was the only broadcaster
to pay any significant attention to Eastern Europe (Jaarboek KLO/NOS 1971/72: 22-3).

From the 1960s onwards radio journalism, in line with what was occuring in the Dutch
journalism profession at the time, became somewhat more critical (Bardoel and Wijfjes
2015). This was about time too: although the government censorship system as it operated
in the 1930s had been formally abolished in 1947, the broadcasters had continued to
operate a system of internal self-censorship, which entailed deference to those in authority
(Wijfjes 2012: 83). For example, in 1957 the ANP had still argued: ‘there should be no
contradictions with other powers that seek the greater good, but there should be trust and
mutual understanding while each undertake their responsibilities” (cited in: Koedijk 1998:
68). The news provider said this meant that its radio news was ‘neutral, but as, for example,
the lack of questioning over government actions in the Indonesian War of Independence
(1945-9) shows, in practice it meant that the news dutifully followed the government line.
Public discussions about Dutch military action in its former colony were virtually absent
at the time and criticism only really become acceptable following a controversial 1969
television interview in the VARA programme Achter het Nieuws (‘Behind the News’) with
former soldier Joop Hueting who had witnessed what he called war crimes (Hoffenaar
1987: 175; Kapteyn 1980: 14; Prenger 2014).

To stay ahead of the competition from newspapers, radio current affairs programmes
in the mid-1960s shifted their focus from immediate news stories to more explanation and
analysis of the news and were broadcast more often (Rodenburg 1984: 32); for example
the AVRO RadioJournaal in 1965 added an edition at 1 pm and 6 pm to its usual 10.30 pm
slot (AVRO Jaarverslag 1965: 57). Listeners showed great appetite for such programmes
as witnessed by the nearly 13 per cent share in listening for the radio column De Toestand
in de Wereld (“The Situation in the World’), presented by G. B. J. Hilterman, a journalist
who would become one of the icons of news analysis on radio. In addition to competition
from television from the mid-1960s, radio news and current affairs on the public radio
channels also faced a new challenge from commercial radio station Veronica. The pirate
station that broadcast popular music (rarely heard on the public broadcasters) from a ship
off the Dutch coast decided to relay ANP radio news copy without permission. Chief news
editor Sal Witteboon tried to prove that Veronica was stealing news by adding a fake story
about a fire in a chicken farm in the imaginary village Withuizen to the news bulletin of
13 January 1966. Veronica broadcast the exact same message two hours later. Witteboon
had his evidence but was severely reprimanded by the ANP management that did not
condone distribution of fake news: “fictitious stories, however innocent they might be,
have no place in the news services of the national news agency, they insisted (Baggerman
and Hemels 1985: 95).

Under the 1967 Media Law, the Dutch Radio Union, NRU, and its TV counterpart, the
NTS, merged into one Nederlandse Omroep Stichting, or NOS (the Dutch Broadcasting
Trust). The NOS was keen to take over radio news bulletins from the ANP press agency
which led to significant tensions between the two organizations (ANP Radionieuwsdienst).
Disagreement remained until June 1974 when it was finally agreed that the bulletins would
be announced with ‘Radio news service provided by the ANP’ instead of ‘Radio news service

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

from the ANP” (ANP Radionieuwsdienst). The truce between the parties was broken in
1994 when the NOS decided that it would definitely provide the radio bulletins itself after
ANP made a deal with the commercial radio channel Sky News (Radionieuwsdienst niet
meer).

Besides the frosty relationship between the NOS and the ANP, the rivalry between the
separate broadcasting associations continued throughout the years and there was also little
warmth between them and the NOS. The associations were not amused when the non-
religious, non-political TROS, primarily interested in broadcasting entertainment, was
admitted to the public broadcasting system in 1967 as its growth in membership meant
they lost airtime to the new upstart (NRU collection). In 1971 during the State visit by Queen
Juliana to Indonesia there was a big falling-out between the national NOS and several
‘pillar’ broadcasters. Because of the visit’s national importance, the NOS was charged
with organizing all the broadcasts: twelve-and-a-half hours of radio and fourteen hours
of television (NRU collection). The visit involved the first direct television connection by
satellite between Indonesia and the Netherlands and live radio broadcasts from reporters
who sent their observations while driving through Jakarta and Bandung (NOS persbericht
n.d.).The operation also saw the first instance of bi-medial working, with correspondents
from the various broadcasters filing for both radio and television. Although this was out
of necessity rather than desire, there were otherwise not enough correspondents to cover
radio; according to the NOS both forms of media saw the new way of working as very
promising for the future (De NOS in Indonesié).

Large quantities of technical equipment needed to be shipped to Indonesia resulting in
overall costs of some 700,000 guilders, causing outrage in many Dutch newspapers. The
KRO and NCRV were livid that the NOS used the associations’ allotted air time to not
only broadcast reports but also documentaries, prompting the NCRV to criticize the NOS
during one of its radio current affairs programmes (NCRV en KRO willen; Hier en Nu).
The NOS, however, insisted it was not the associations’ air time but rather ‘floating air time’
which the NOS could choose to give to the broadcasters or to use itself.

The rivalry between the broadcasters and even among editorial teams of the same
broadcaster is also evident from a letter by the Head of Current Affairs at NOS radio, Kees
Buurman to his superiors, following the news reporting of hostage takings in Beilen and
Amsterdam in 1975: ‘Seldom have I encountered such an uncoordinated mess [...] a stain
on the whole of broadcasting [...] stupidity, jealousy and a complete lack of craftmanship
[...] such a poor display of radio journalism and so far beneath the ability of everyone, that
I feel ashamed to have been involved’ (Buurman 1975). Two years later, during the sieges
of a primary school in Bovensmilde and a train in De Punt (which were first reported
during the 10.30 am radio news bulletin of 23 May 1977), cooperation between the various
radio parties was better. The hostage takers were trying to force the Dutch government to
back their calls for an independent republic of South Molucca and demanded the release
of a number of prisoners. Those who had attacked the school gave themselves up after
three weeks; the train siege was ended when marines were sent in and two passengers and
six hostage takers were killed. According to audience research, the news events that year
resulted in 2 per cent more listeners (KLO-NOS 1977).

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

325



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

326

The Bloomsbury Handbook of Radio

In 1976 the NOS started with the first daily current affairs programme Met het Oog
op Morgen (‘With an Eye on Tomorrow’), broadcast each evening at 11 pm. The AVRO
complained that this NOS programme, together with the introduction of what was known
as ‘colours assigned to radio channels’ (i.e. each radio channel in Hilversum would have
different types of offerings) made it impossible for the AVRO to continue with its evening
current affairs programme (AVRO Jaarverslag 1980: 38). ‘Pillarization’ was becoming
less prominent in society and consequently support for very different current affairs
programmes waned; the designation of Radio 1 as the ‘news channel’ in 1991 meant the
end of the divisions in radio journalism altogether (Wijfjes 2005: 10). As competition from
television channels including 24/7 outlets like CNN, from regional public radio stations
and from teletext grew, it was seen as essential to have just one clear news and current
affairs national public radio station. At the same time, the public broadcasting system was
facing increasing cuts in public funding. In 1998 the commercial Business News Radio
(BNR) started in an attempt to lure listeners from public Radio 1, and while it currently
still operates, its listenership has never reached much more than half a million.

A new century, a new type of radio news
and current affairs?

The twenty-first century has already witnessed many newsworthy events where radio news
played a crucial role in getting information to people quickly and factually, for example the
explosion of a fireworks factory in Enschede on 13 May 2000 in which 23 people died and
947 were injured, the attacks on the Twin Towers on 11 September 2001, wars in Aghanistan,
Iraq and Syria, and the downing of plane MH17 over Ukraine in 2014. The assassination
of Dutch populist politician Pim Fortuyn on 6 May 2002 was a prime example of news
broken first by the radio. Fortuyn was shot as he was leaving public music station Radio 3
FM in Hilversum where he had just been interviewed. The shooting was announced with
a newsflash on Radio 1, followed by a telephone interview with a 3 FM disc jockey whose
colleague had seen the shooting take place. The assassination shocked the nation and many
blamed public broadcasters for what they saw as unfair treatment of the politician and his
right-wing populist views. At the NOS this led to much soul searching on whether their
news was objective enough (NOS Jaarverslag 2002: 4).

In the first two decades of this century traditional radio news has faced new competition
from news on Internet and social media (even if much of the ‘news’ on those two forms
of media display would not fit traditional definitions of news, let alone news in the public
interest). But the Internet and social media have also afforded radio journalism more
opportunities to promote and rediscover its informational role. Cross-medial working,
such as that pioneered by the NCRV in 2000 when its journalist Heidi Iepema reported on
Rwanda for radio while also keeping an internet diary, providing photographs and writing
an article for the printed NCRV magazine, is now common fare for broadcast journalists.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

News consumers now have myriad ways of accessing and sharing content, but traditional
radio with its traditional news bulletins and current affairs programmes remains popular
and continues to fulfil an important social role. Millions enjoy listening to the radio every
day; the most listened-to Dutch radio station according to audience research in December
2021 was NPO Radio 2, a pop music station aimed primarily at thirty-five- to fifty-five-
year olds that achieved an overall market share of 16.6 per cent and weekly reach of 19.0
per cent (RAB 2021). The share of listening to news and current affairs public broadcaster
NPO Radio 1 has seen a steady decline in the past two years and currently stands at a
market share of 6.9 per cent overall and a weekly share of 14.5 per cent (RAB 2021).
The market share of regional public broadcasters that are a major provider of news and
information speech-based programmes (6.9 per cent in December 2021) has also fallen.
However, it should be taken into account that, as Olij argues, listening to radio is often
not recognized as news consumption because the radio is used as a secondary activity
while for example driving a car (2016: 40). Moreover, people who may have tuned in to
radio to hear for example a sports commentary or music will also pick up some news
from the bulletins or headlines. Although the average age of radio (and tv) audiences is
increasing, for example the average age of an NPO Radio 1 listener increased from sixty in
2014 to sixty-four in 2020 (NOS Jaarverslag 2020: 10), the Dutch population as a whole is
ageing too. Media analysts believe radio listening in 2020 was more negatively affected by
national lockdowns as part of measures to deal with COVID-19 than use of other media,
most likely because people were not listening on their way to work or school. It does
not mean that people are not interested in news or in audio. Indeed, research suggests
interest in news remains pretty stable, 94 per cent of the Dutch population as a whole
said in 2020 that they were somewhat or very interested in news and although older age
groups tend to show more interest than young people, among the latter it is still 87 per
cent (Mediamonitor 2020: 11). Thirty-six per cent of the Dutch population use radio news
bulletins and programmes as a news source; 39 per cent use social media, 61 per cent use
television (Mediamonitor 2020: 14).

Podcasts related to news and current affairs which started in 2018 are attracting ever
more listeners. Commercial broadcaster BNR was the first with its programme called
‘Newsroom’ on 8 January 2018, followed by ‘De Dag’ from public broadcaster NPO Radio 1
three weeks later. The newspaper NRC’s programme NRC Vandaag began on 28 April 2019
(NOS podcast viert). All took their inspiration from the New York Times news podcast
The Daily which started on 1 February 2017 (even if this was by no means the American
newspaper’s first foray into audio: in the 1940s it had a radio programme called “What’s on
your Mind?’) broadcast over WQXR (see for example Downes 1947: X9). Audience research
shows more than half the Dutch regularly listen to podcasts, with the most popular genres
being humour (29 per cent), news and current affairs (28 per cent) and science (18 per
cent) (NOS podcast viert). Whether listeners, media professionals and scholars consider
podcasting to be radio or not (Chan-Olmsted and Wang 2020), the enthusiasm for news
podcasts does show that people are interested in current affairs told, explained or discussed
in audio form.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

327



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

328

The Bloomsbury Handbook of Radio

There is still a significant place for news events and stories reaching people via radio.
Radio news has always been fast and cheap to deliver, and if it stays reliable, whether
provided by public broadcasters or by commercial news agencies that have journalistic
codes of practice, can act as a counterweight to the enormous amounts of disinformation,
hyperbolic language, filter bubbles and polarization of opinions created by the Internet
and social media as well as provide balance to image-driven coverage of stories on
Internet or television. Recognizing the importance of local journalism to democracy in
the Netherlands, the Dutch government recently announced that it would fund projects
aimed at strengthening cooperation between community radio, regional public service
broadcasters and the national public service news provider NOS. Up to sixty journalists
throughout the country will be appointed who will obtain news and skills training at the
regional broadcasters to work with the unpaid volunteers that make up community radio
stations in order to unearth more stories that are relevant to national and local audiences and
in particular to report on local politics (Start Project 2021). There are very few local papers
in the Netherlands that have enough resources to keep local government accountable, a
particular problem since in recent years local governments have acquired more tasks from
central government, e.g. care of the elderly and youth services. As the managing director
of the regional public broadcaster Omroep Zeeland, Monique Schoonen, says: ‘Especially
in areas where news provision is under pressure and the community stations hardly play
a role in the provision of daily news it is vital to strengthen local journalism’ (2021: 4).
Much of the extra news provision will find its way onto radio, although as befits the age of
convergence, the items are also expected to be broadcast on television and there will be extra
investment in online and social media. While welcoming the extra funds and manpower,
the regional broadcasters worry about the temporary nature of the scheme and warn that
iflocal journalism and democracy for all citizens is to be a reality, then there must be more
structural government funding for public broadcasters (Stuurgroep 2020). During its first
hundred years, radio news in the Netherlands moved from being in a system polarized by
programme makers’ and listeners’ religious and socio-cultural backgrounds and subject
to significant government interference to a system of impartial service aimed at the whole
of the public beyond ‘pillars. In its next hundred years, faced by a society increasingly
polarized and subject to significant threats to democracy from content on tech platforms,
it must find ways to maintain its relevance and preserve its public role.

Works cited

ANP Radionieuwsdienst, documentatie Melkpad 34, 15-2-1937 t/m 31-12-1991,0413.01, map
ANP 1937-1970 and 1971-1994, archives Beeld en Geluid, Hilversum.

AVRO Jaarverslag (1965), archives Beeld en Geluid, Hilversum.

AVRO Jaarverslag (1980), archives Beeld en Geluid, Hilversum.

AVRO Radiobode (8 maart 1953), archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Baggerman, J. A. and J. Hemels (1985), Verzorgd door het aAnp. Vijftig jaar nieuwsvoorziening,
Utrecht: Veen.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.



Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

Bardoel, J. and H. Wijfjes eds (2015), Journalistieke cultuur in Nederland, Amsterdam:
Amsterdam University Press.

Blankenstein, van E. (1999), Dr. M. van Blankenstein: een Nederlands dagbladdiplomaat
1880-1964, The Hague: Sdu Uitgevers.

Boer, de P. A. (1969), a Steringa Idzerda. De pionier van de radio-omroep, Bussum: De
Muiderkring.

Broek, van den H. (1947), Hier Radio Oranje, Amsterdam: Vrij Nederland.

Buurman, K. (1975), ‘Memorandum 16 December 1975, 1-9, in: programmainfo NOS
1974-1986, 299.02 255 (D135-038203), file Programmainfo NOS 1974-1977, archives
Beeld en Geluid, Hilversum.

Chan-Olmsted, S. and R. Wang (2022), ‘Understanding Podcast Users: Consumption Motives
and Behaviours, New Media and Society 24 (3): 684-704.

‘De dag waarop veel kwam en ging’ (1935), AVRO Radiobode, 5 July: 8, archives Beeld en
Geluid, Hilversum.

‘De NOS in Indonesié, programmainfo Nos, 299.02 252, file Staatsbezoek Indonesié (1971),
archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Downes, O. (1947), ‘Music and Politics, New York Times 9 March: X9.

‘Engelse bladen hebben critiek op de B.B.C’ (1953), Friese Koerier, 5 Feburary: 4: www.
delpher.nl (accessed 22 January 2022).

‘Enige Vergelijking tussen de nieuwsuitzendingen van de BBC Home Service en die
van de Radionieuwsdienst ANP gedurende vijf dagen (8-12 oktober 1962), ANP
Radionieuwsdienst, 7, collectie Sal Witteboon, doos 13, 13102, map 13.01, archives Beeld
and Geluid, Hilversum.

Ham, van der W. (2003), ‘Watersnood van 1953 was te voorkomen, Tijdschrift voor
Waterstaatsgeschiedenis 12: 21-31: http://www.jvdn.nl/Downloads/WG/2003/
TWG2003_021-031.pdf (accessed 23 January 2022).

HDO Jaarverslag over het derde omroepjaar, HDO-collectie 1924 t/m (1927), nr. 13039, map 1,
archief archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Hemels, J. M. H. J. (2013), “Vaz Dias, Mozes (1881-1963)’, in: Biografisch Woordenboek van
Nederland (12 November 2013): http://resources.huygens.knaw.nl/bwn/BWN/lemmata/
bwn3/vazdias (accessed 20 January 2022).

Hier en Nu (1971), [Radio programme] NCRV, 17 July, in programmainfo Nos, 299.02 252,
file Staatsbezoek Indonesié (1971), archives Beeld en Geluid, Hilversum.

‘Historie Radio 1930-39 (n.d.), Beeld en Geluid Wiki: https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/
Historie_radio_1930_-_1939 (accessed 22 January 2022).

Hoffenaar, J. (1987), ‘De Indonesische kwestie (1945-1949). De Nederlandse inbreng nader
bekeken, Militaire Spectator 156 (4): 172-9.

Jaarboek KLO/NOS 1968, archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Jaarboek KLO/NOS, 1969/°70, archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Jaarboek KLO/NOS, 1971/°72, archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Kanaal 3700 Vereniging voor experimenteel radio-onderzoek in Nederland (VERON),

(1 February 1954), archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Kapteyn, P. (1980), Taboe, ontwikkelingen in macht en moraal speciaal in Nederland,
Amsterdam: De Arbeiderspers.

KLO-NOS, map NTS-NOS 77-089 (26 October 1977), archives Beeld en Geluid, Hilversum.

Kleywegt, A. (1953), [Radio] 5 February, archives Beeld en Geluid, Hilversum.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

329


http://www.delpher.nl
http://www.delpher.nl
http://www.jvdn.nl/Downloads/WG/2003/TWG2003_021-031.pdf
http://www.jvdn.nl/Downloads/WG/2003/TWG2003_021-031.pdf
http://resources.huygens.knaw.nl/bwn/BWN/lemmata/bwn3/vazdias
http://resources.huygens.knaw.nl/bwn/BWN/lemmata/bwn3/vazdias
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Historie_radio_1930_-_1939
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Historie_radio_1930_-_1939

Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

330

The Bloomsbury Handbook of Radio

Koedijk, P. (1996), Hier is de radionieuwsdienst ... Rapport over de culturele en
wetenschappelijke waarde van de collectie bulletins van de radionieuwsdienst ANP,
Amsterdam: Stichting Film en Wetenschap.

Koedijk, P. (1998), ‘Gericht op het belangrijkste nieuws: de politiek-sociale betekenis van
radionieuws, Tijdschrift voor Mediageschiedenis (1): 60-77.

KRO Jaarverslag (1950), archives Beeld and Geluid, Hilversum.

Kuitenbrouwer, V., A. Luscombe and H. Wijfjes (2019), ‘Developing Radio Histories, TMG
Journal for Media History 22 (2): 1-7.

Lof voor het ANP (1953), De Telegraaf, 6 February: 5: www.delpher.nl (accessed 22 January
2022).

Markteftect (2021), ‘Lichte stijging aantal luisteraars podcasts, maar intensiviteit luisteren
neemt af’: https://markteffect.nl/nieuws/206/lichte-stijging-aantal-luisteraars-podcasts-
maar-intensiviteit-luisteren-neemt-af (accessed 20 January 2022).

‘Mediamonitor’ (2020), Digital News Report Nederland 2020: https://www.mediamonitor.nl/
wp-content/uploads/Reuters-Digital-News-Report-2020.pdf (accessed 24 January 2022).

‘Mediamonitor’ (2021), Commissariaat voor de Media: https://www.mediamonitor.nl/wp-
content/uploads/Mediamonitor-2021.pdf (accessed26 January 2022).

Meijer, R. (2004), ‘Vaz Dias 100 jaar. Een Grand Seigneur zegt nooit nee, Joods Nu,
Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom.

‘Mia Smelt’ (n.d.), Beeld en Geluid wiki: https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Mia_Smelt
(accessed 22 January 2022).

‘NCRV en KRO willen eigen man naar Indonesié sturen’ (1971), Trouw, 17 July: 1: www.
delpher.nl (accessed 24 January 2022).

NCRYV Jaarverslag (1948), Archives Beeld & Geluid, Hilversum.

NCRYV Jaarverslag (1962), Archives Beeld & Geluid, Hilversum.

NOS Jaarverslag (2002), Archives Beeld & Geluid, Hilversum.

NOS Jaarverslag (2020): https://over.nos.nl/wp-content/uploads/2021/04/1.-NOS-Jaarverslag-
2020-ter-publicatie.pdf (accessed24 January 2022).

NOS persbericht (n.d.), NOS programmainfo 299.02 252, file Staatsbezoek Indonesié 1971,
Archives Beeld & Geluid, Hilversum.

‘NOS-podcast De Dag viert duizendste aflevering’ (2021), NOS Nieuws 28 December: https://
nos.nl/artikel/2411099-nos-podcast-de-dag-viert-duizendste-aflevering (accessed 24
January 2022).

Noyons, Kirsten (2002), ‘De stemmen van de Watersnood. Hilversumse radio en de Zeeuwse
stormramp van 1953), Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 5 (2): 35-63.

NRU collection, box 1, 391.02, file NrRU Algemeen 1947-1969, Archives Beeld &Geluid,
Hilversum.

Olij, M. (2016), Nieuwsbehoeften. Een NOS-boek over nieuwsgebruik, Amsterdam: Boom.

‘Omroep in de Tweede Wereldoorlog’ (n.d.), Beeld en Geluid WikiS: https://wiki.
beeldengeluid.nl/index.php/Categorie:Omroep_in_de_Tweede_Wereldoorlog (accessed 12
January 2022).

‘Persbureau Vaz Dias’ (1965), Het Vrije Volk, 2 October: 3: www.delpher.nl (accessed 20
January 2022).

Prenger, M. (2014), Televisiejournalistiek in de jaren vijftig en zestig. Achter het nieuws en de
geboorte van de actualiteitenrubriek, Diemen: AMB.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.


http://www.delpher.nl
https://markteffect.nl/nieuws/206/lichte-stijging-aantal-luisteraars-podcasts-maar-intensiviteit-luisteren-neemt-af
https://markteffect.nl/nieuws/206/lichte-stijging-aantal-luisteraars-podcasts-maar-intensiviteit-luisteren-neemt-af
https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Reuters-Digital-News-Report-2020.pdf
https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Reuters-Digital-News-Report-2020.pdf
https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Mediamonitor-2021.pdf
https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Mediamonitor-2021.pdf
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Mia_Smelt
http://www.delpher.nl
http://www.delpher.nl
https://over.nos.nl/wp-content/uploads/2021/04/1.-NOS-Jaarverslag-2020-ter-publicatie.pdf
https://over.nos.nl/wp-content/uploads/2021/04/1.-NOS-Jaarverslag-2020-ter-publicatie.pdf
https://nos.nl/artikel/2411099-nos-podcast-de-dag-viert-duizendste-aflevering
https://nos.nl/artikel/2411099-nos-podcast-de-dag-viert-duizendste-aflevering
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Categorie:Omroep_in_de_Tweede_Wereldoorlog
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Categorie:Omroep_in_de_Tweede_Wereldoorlog
http://www.delpher.nl

Copyright © 2023. Bloomsbury Academic & Professional. All rights reserved.

Dutch Radio News

RAB (Radio Advies Bureau), Figures for November-December 2021: https://rab.radio/clo/clo.
php (accessed 20 January 2022).

‘Radio en vrijetijdsbesteding’ (1954), CBS, Utrecht: De Haan.

‘Radionieuwsdienst niet meer “door het ANP” (1994), Het Parool, 21 December: 27: www.
delpher.nl (accessed 24 January 2022).

Rodenburg, H. (1984), Niets nieuws onder de zon - vijftig jaar actualiteiten KRO, Hilversum:
KRO.

Schoonen, M. (2021), ‘Omroep Zeeland doet ertoe, Jaarverslag Omroep Zeeland: https://
omroep-zeeland.foleon.com/jaarverslag-2020/jaarverslag-2020-omroep-zeeland/omroep-
zeeland-doet-ertoe/ [acccessed 24 January 2022].

Sinke, O. (2009), Verzet vanuit de verte: de behoedzame koers van Radio Oranje, Amsterdam:
Augustus.

Skoog, K. and A. Badenoch (2020), “‘Women and Radio: Sounding out New Paths in Women’s
History, Women'’s History Review 29 (2): 177-88.

Slager, K. (1999), ‘De Watersnoodramp van 1953} Groniek Historisch Tijdschrift, 373-82,
University of Groningen Press: https://ugp.rug.nl/groniek/article/view/15905 (accessed 22
January 2022).

‘Start project “Versterking lokale journalistiek door samenwerking™ (2021), Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, letter 15 January.

‘Stuurgroep Versterking Lokale Journalistiek door Samenwerking’ (15 December 2020), OCW,
NOS, RPO en NLPO.

Taylor, C. (2004), Een korte biografie van Mozes Salomon Vaz Dias, Amsterdam: Vaz Dias
Advertising.

‘Toespraak D.]. Lambooy 22 februari 1953, collectie Sal Witteboon, doos 2, map 2.01, 13102:
Watersnood 1953, Archive Beeld and Geluid, Hilversum.

VARA Jaarverslag (1939), VARA, Archives Beeld and Geluid, Hilversum.

Wijfjes, H. (1985), Hallo, hier Hilversum. Driekwart eeuw radio en televisie, Weesp: Unieboek.

Wijfjes, H. (1988), Radio onder restrictie. Overheidsbemoeiing met radioprogramma’s 1919-
1941, Amsterdam: Stichting Beheer iisg.

Wijfjes, H. (2005), ‘De journalistiek van het journaal. Vijftig jaar televisienieuws in Nederland,
Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 8 (2): 7-29.

Wijfjes, H. (2012), ‘Gesproken woord en nieuws, in B. Hogenkamp, S. de Leeuw and H.
Wijfjes (eds), Een eeuw van beeld en geluid. Cultuurgeschiedenis van radio en televisie in
Nederland, Hilversum: Beeld en Geluid.

Wijfjes, H. (2019), De Radio: een cultuurgeschiedenis, Amsterdam: Boom.

Witteboon, S. (1954), ‘Lezing voor de Radioraad 16 juni 1954, collection Sal Witteboon, box 2,
file 2.02, 13102, archives Beeld and Geluid, Hilversum.

Woord (2015), [Radio programme] VPRO, 28 November, archives Beeld en Geluid,
Hilversum.

McDonald, K., & Chignell, H. (Eds.). (2023). The bloomsbury handbook of radio. Bloomsbury Academic & Professional.
Created from uunl on 2023-06-13 11:06:20.

331


https://rab.radio/clo/clo.php
https://rab.radio/clo/clo.php
http://www.delpher.nl
http://www.delpher.nl
https://omroep-zeeland.foleon.com/jaarverslag-2020/jaarverslag-2020-omroep-zeeland/omroep-zeeland-doet-ertoe/
https://omroep-zeeland.foleon.com/jaarverslag-2020/jaarverslag-2020-omroep-zeeland/omroep-zeeland-doet-ertoe/
https://omroep-zeeland.foleon.com/jaarverslag-2020/jaarverslag-2020-omroep-zeeland/omroep-zeeland-doet-ertoe/
https://ugp.rug.nl/groniek/article/view/15905

