
 

 

CHAPTER TWO 

CAMPAIGNING AGAINST WEST GERMANY: 
EAST GERMAN TELEVISION COVERAGE  

OF THE EICHMANN TRIAL∗ 

JUDITH KEILBACH 
 
 
 
In the German Democratic Republic (GDR), television was a 

competitive enterprise right from the start. Its rival resided on the other, 
Western side of the Iron Curtain, in the Federal Republic of Germany 
(FGR). Both television services raced to be the first to transmit 
programming, competing for viewers and quarrelling fiercely over 
ideological positions. This keen competition resulted both from political 
tensions between the GDR and the FRG, as well as from the cross-border 
transmission of television signals that allowed viewers in both states to 
watch the other side’s programming. 

To be sure, the relationship between East and West German television 
changed significantly over time, as did the modality of their competition. 
Woo-Seung Lee and Claudia Dittmar both argue that it developed from a 
fierce rivalry to a peaceful coexistence.1 After initial attempts to obstruct 
television signals from the West, the GDR condoned, and eventually even 
openly admitted the fact that its citizens watched Western television.2 
What is more, East and West German television even started to exchange 

                                                        
∗ This article was written while I was a fellow at the Netherlands Institute for 
Advanced Studies in the Humanities and Social Sciences (NIAS). I am grateful to 
the NIAS for providing a perfect research environment. 
1  Woo-Seung Lee, Das Fernsehen im geteilten Deutschland (1952-1989). 
Ideologische Konkurrenz und programmliche Kooperation (Potsdam: Verlag für 
Berlin-Brandenburg, 2003); Claudia Dittmar, Feindliches Fernsehen. Das DDR-
Fernsehen und seine Strategien im Umgang mit dem westdeutschen Fernsehen 
(Bielefeld: transcript, 2010). 
2 Lee, Fernsehen , 41.  



Chapter Two 
 

 

26

programming from the late 1960s onwards.3 In general, the improving 
political relations between the GDR and FRG from the late 1960s on4 
clearly affected East Germany’s policy towards television,5  as Claudia 
Dittmar elaborates in great detail in her book about the GDR’s handling of 
West German television.6  

Historical research on television programmes in the GDR suggests that 
East and West German television were engaged in a 'contrastive 
dialogue'. 7  Not only did they exchange programmes, East German 
television also adopted concepts, genres, and productions of its West 
German counterpart.8 Furthermore, television shows in both states also 
implicitly or explicitly referred to broadcasts from the other state. A 
number of programmes, like the West German DIE ROTE OPTIK (1958-

                                                        
3  Thomas Heimann, “Television in Zeiten des Kalten Krieges. Zum 
Programmaustausch des DDR-Fernsehens in den sechziger Jahren,” in 
Massenmedien im Kalten Krieg. Akteure, Bilder, Resonanzen, ed. Thomas 
Lindenberger (Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 2006), 235–261; Thomas 
Beutelschmidt, Richard Oehmig and Yulia Yurtaeva, “Grenzüberschreitungen. 
Internationaler Programmtransfer als transkulturelle Kommunikation zwischen 
West-und Osteuropa am Beispiel des DDR-Fernsehens.” Rundfunk und Geschichte 
39, 3/4 (2013): 73-82; Christian Heinrich-Franke and Regina Immel, “Making 
Holes in the Iron Curtain? The Television Programme Exchange across the Iron 
Curtain in the 1960s and 1970s,” in Airy Curtains in the European Ether. 
Broadcasting and the Cold War, eds. Alexander Badenoch, Andreas Fickers and 
Christian Heinrich-Franke (Baden-Baden: Nomos, 2013), 177-213; Heather 
Gumbert, “Exploring Transnational Media Exchange in the 1960s,” VIEW Journal 
of European Television History and Culture 3.5 (2014): 50-59. 
4 By signing the ‘Treaty concerning the basis of relations between the Federal 
Republic of Germany and the German Democratic Republic’ in 1972, both 
German states recognised each other’s sovereignty. 
5  Claudia Dittmar, “GDR Television in Competition with West German 
Programming,” Historical Journal of Film, Radio and Television (IAMHIST) 24 
(2004): 331.  
6 Dittmar, Feindliches Fernsehen. 
7 Rüdiger Steinmetz and Reinhold Viehoff, “Unterhaltende Genres im Programm 
des Fernsehens der DDR,” SPIEL 20, 1 (2001): 14; Rüdiger Steinmetz and 
Reinhold Viehoff, Deutsches Fernsehen Ost. Eine Programmgeschichte des DDR-
Fernsehens (Berlin: Verlag für Berlin-Brandenburg, 2008), 16;  Claudia Dittmar, 
Feindliches Fernsehen. Das DDR-Fernsehen und seine Strategien im Umgang mit 
dem westdeutschen Fernsehen (Bielefeld: transcript, 2010), 34. 
8 Sascha Trültzsch and Reinhold Viehoff, “Undercover. How the East German 
Political System Presented Itself in Television Series,” in Popular Television in 
Authoritarian Europe, ed. Peter Goddard (Manchester; New York: Manchester 
Univ. Press, 2013), 141-158. 



Campaigning Against West Germany 

 

27 

1961) and ZDF-MAGAZIN (1969-1988) and the East German DER 
SCHWARZE KANAL (1960-1989),9 even dealt exclusively with the media 
output from beyond the Iron Curtain. Commenting on the other side’s 
broadcasts and contrasting their ideologies and politics by spelling out 
their own view of the world, this ‘ping-pong’ can be understood as a form 
of “mediated interaction” between East and West Germany.10 In a time 
when both states claimed to be the only legitimate representative of the 
German people and political relations deteriorated in the wake of the Cold 
War, disputes about political systems and bloc alignment were carried out 
predominantly in the media.  

Focusing on the television coverage of the Eichmann trial, this chapter 
traces one such example of a mediated interaction. After the war Adolf 
Eichmann, the man in charge of the logistics of the mass deportations and 
the Holocaust, had escaped to Argentina where he lived under a false 
name. In 1960, Mossad, Israel’s intelligence agency, tracked him down, 
kidnapped him and brought him to Israel where he was put on trial.11 East 
and West German media reported extensively on the proceedings in 
Jerusalem thereby using the opportunity to criticise how the other German 
state was dealing with its Nazi past. Several East and West German 
television programmes participated in this dispute by commenting on the 
other broadcaster’s trial coverage. 

The chapter focuses on East German television reports about the 
Eichmann trial that contributed to a media campaign against the FRG. 
Through this campaign the GDR tried to influence West German policy, 
which in turn caused West Germany to react – in the media. The following 
study describes how East German television commented upon the West 
German television coverage of the Eichmann trial. On the one hand, it 
shows that East German programmes assumed that their viewers watched 
West German television and, on the other hand, that their reports were 

                                                        
9 A translation of all titles is provided at the end of this chapter. 
10 Alexander Badenoch, Andreas Fickers and Christian Heinrich-Franke, “Airy 
Curtains in the European Ether: Introduction,” in Airy Curtains in the European 
Ether. Broadcasting and the Cold War, eds. Alexander Badenoch, Andreas Fickers 
and Christian Heinrich-Franke (Baden-Baden: Nomos, 2013), 13. This model of 
interactive communication contrasts linear models of communication that focus on 
the social impact of mass media and emphasise their propaganda effect when 
applied to discuss media in the context of the Cold War. See ibid.,  14. 
11  For more about Eichmann before his kidnapping see Bettina Stangneth, 
Eichmann Before Jerusalem: The Unexamined Life of a Mass Murderer (New 
York: Knopf, 2014). In her book, Stangneth addresses the question of who in the 
FRG knew about Eichmann’s whereabouts. 



Chapter Two 
 

 

28

monitored by the FRG. Television was thus considered as a tool to 
communicate and interact with the FRG.  

The trial of Adolf Eichmann took place at a time when the tensions 
between East and West Germany were at their peak. The proceedings 
began on April 11, 1961, a few months before the Berlin Wall was built, 
and dealt with a conflict-laden issue – the Nazi past – that had already 
caused a number of disputes between the two Germanies. Furthermore, 
Eichmann was tried in Israel, a state to which the FRG paid compensation 
for Nazi crimes and to which the GDR took up a hostile attitude.12 The 
Eichmann trial thus provided plenty of opportunities for ideological 
controversies to play out between East and West Germany. 

To understand the GDR’s depiction of the Eichmann trial it is 
necessary to bear in mind the broader Cold War context. In that conflict of 
political systems, the FRG considered the GDR an undemocratic and 
illegitimate state; the FRG’s constitution even claimed to represent the 
whole of Germany, including the GDR. Eventually, in 1955, the FRG 
proclaimed the Hallstein Doctrine, stating it would not maintain 
diplomatic relations with any country that recognised the GDR. Striving 
for international recognition beyond the Eastern bloc, the GDR therefore, 
on the one hand, allied with Arab countries,13 and on the other, sought to 
discredit the FRG.14 In the second half of the 1950s it started, for instance, 
to warn the world about West Germany’s ‘renazification’ and argued that 
former Nazis were gaining power again, in order to enhance its own 
reputation and establish the GDR as an anti-Fascist state.15 

                                                        
12 Jeffrey Herf, “‘At War with Israel’. East Germany’s Key Role in Soviet Policy 
in the Middle East,” Journal of Cold War Studies 16.3 (2014): 129–163. 
13 Ibid. 
14  Michael Lemke, Einheit oder Sozialismus? Die Deutschlandpolitik der SED 
1949-1961 (Köln, Weimar: Böhlau, 2001), 435. 
15  Lemke, Einheit, 435-438; Marc von Miquel, Ahnden oder amnestieren? 
Westdeutsche Justiz und Vergangenheitspolitik in den sechziger Jahren 
(Göttingen: Wallstein, 2004), 27-38. Despite its efforts to be acknowledged outside 
the Eastern Bloc as a legitimate German state the diplomatic recognition of the 
GDR by Arab countries did not occur until 1969. However, in 1965, Walter 
Ulbricht, the First Secretary of the SED Central Committee, was treated as a state 
guest when he visited Cairo. The subsequent announcement of the FRG to offer 
formal diplomatic recognition to Israel resulted in a cessation of diplomatic 
relations between the FRG and a number of Arab countries, which eventually led 
to the recognition of the GDR in 1969. See Jeffrey Herf, “Politics and Memory in 
West and East Germany since 1961 and in Unified Germany since 1990,” in After 
Eichmann: Collective Memory and the Holocaust since 1961, ed. David Cesarani 
(London, New York: Routledge, 2005), 48. 



Campaigning Against West Germany 

 

29 

Despite their political and ideological differences, both Germanies 
perpetuated the idea of a unified Germany.16 This ‘rhetoric of unity’ not 
only informed the two states’ politics, it also shaped the set-up of their 
television infrastructure. Claiming to broadcast for all Germans, both sides 
built a technical infrastructure that allowed them to transmit their 
programmes across the inner-German border in the 1950s. 17 This 
infrastructure laid the technical foundations for the above-mentioned 
mediated interaction. Some programmes explicitly addressed viewers 
across the border and provoked a response, while other programmes 
commented on broadcasts from the other side that viewers on their own 
side might have watched. Keeping track of the other side's activities was 
of great importance for both states. Measures included monitoring 
television programming, which after the late 1950s was duly and 
thoroughly recorded.18 Although the relationship between East and West 
German television changed over the course of time, the reciprocal 
attention to each other never ceased. 

The present chapter will first describe how the television infrastructure 
in both Germanies was set up competitively, aiming to reach viewers on 
both sides. Before zooming in on the East German television coverage of 
the Eichmann trial, it will then explain how the GDR instrumentalised the 
Nazi past by launching ideological campaigns against the FRG. And 
finally, based on archival records and television broadcasts, it will discuss 
a number of East German programmes on the trial and relate that coverage 
to West German programmes of the time. 

Broadcasting across the Border 

Re-introducing television in Germany was a political matter and, as 
Heather Gumbert argues, the “German airwaves became a new and 
unprecedented battleground” of the Cold War.19 Both German states raced 

                                                        
16 Lemke discusses in detail how the GDR’s claim for a unified Germany changed 
over time. Lemke, Einheit. 
17 Heather Gumbert, Envisioning Socialism. Television and the Cold War in the 
German Democratic Republic (Ann Arbor: Univ. of Michigan Press, 2014), 24. 
18 After reunification these recordings were exchanged and now complement the 
respective archives. 
19 Gumbert, Envisioning Socialism, 21. Television had already existed in Germany 
from the mid-1930s, broadcasting the 1936 Olympic Games to public viewing 
facilities (Fernsehstuben), for example. During the war, television was used to 
entertain war casualties in military hospitals. See William Uricchio, “Fernsehen als 
Geschichte: Die Darstellung des deutschen Fernsehens zwischen 1935 und 1944,” 



Chapter Two 
 

 

30

to be the first to broadcast television. This competition not only resulted 
from their post-war efforts to demonstrate the (technological) 
achievements of their political system, but it also had to do with the 
limited availability of television frequencies.20 

The GDR started constructing a television centre in Berlin-Adlershof 
in June 1950.21 In the same year, the West German broadcasting station 
NWDR (Nordwestdeutscher Rundfunk) was already testing its television 
technology, first transmitting still images and later experimental 
programmes.22 In the GDR, the test phase started in December 1951 and a 
year later, on December 21, 1952, television was officially introduced with 
regular public broadcasts.23 In television historiography, this hasty start to 
the GDR’s broadcasting, which coincided with Stalin's 73rd birthday, is 
attributed to the GDR's ambition to get one-up on the FDR and its launch 
of NWDR's regular television service that was scheduled to start at 
Christmas in 1952. Only four days after the GDR had gained its victory, 
then, the NWDR's Deutsches Fernsehen officially started. The tentative 
character of the GDR's television service, however, meant it was 
considered as test programming until the experimental phase was declared 
to be over in 1956.  

The effort to be first to transmit regular television programming was 
not only driven by reasons of prestige. During a 1951 industry fair in 
Berlin, the Hamburg-based NWDR presented its television achievements 
with daily test programmes and audaciously continued its transmissions 
from Berlin even after the fair had ended. In 1952, the European 
Broadcasting Conference in Stockholm allocated frequencies for television 
broadcasting to all European countries. Since only a small number of 
channels were granted to both Germanies, the GDR wanted to prevent its 
frequency from being ‘hijacked’ by the FRG. The general director of the 
GDR's broadcasting service urged his staff to quickly establish a television 
service, “otherwise our frequency goes down the drain”.24 Without regular 

                                                                                                                   
in Die Anfänge des Deutschen Fernsehens: Kritische Annäherungen an die 
Entwicklung bis 1945, ed. William Uricchio (Tübingen: Niemeyer, 1991); Klaus 
Winkler, Fernsehen unterm Hakenkreuz: Organisation, Programm, Personal 
(Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 1996); Knut Hickethier with Peter Hoff, Geschichte 
des deutschen Fernsehens (Stuttgart: Metzler, 1998). 
20 James Schwoch, Global TV. New Media and the Cold War, 1946-69 (Chicago: 
Univ. of Illinois Press, 2009); Gumbert, Envisioning Socialism. 
21 Gumbert, Envisioning Socialism, 23. 
22 Knut Hickethier and Peter Hoff, Geschichte,.73ff. 
23 Dittmar, Feindliches Fernsehen, 61ff; Hickethier and Hoff, Geschichte, 100ff. 
24 Müncheberg quoted in Dittmar, Feindliches Fernsehen, 65. 



Campaigning Against West Germany 

 

31 

television broadcasts, went the reasoning, other countries would occupy 
the GDR's frequency: “We have to be on the air every day for a few hours, 
at a fixed time of the day, to fill the frequency that was allocated to us at 
the international radio conference”.25  Due to international broadcasting 
regulations and the GDR's fear of being robbed of its frequencies, East 
German television thus started hastily.  

In the following years, the relationship between East and West German 
television became more complex and intertwined. Both the Deutscher 
Fernsehfunk (DFF), as the GDR's regular television broadcasting service 
was called from 1956 onwards, and the West German Deutsches 
Fernsehen aimed to reach the other side's viewers by transmitting 
programmes across the national border. In order to be able to do so they 
both had to build strong television transmitters.26 According to a technical 
director of West German television, the demand to reach as far as possible 
into the ‘Soviet-occupied zone’ was “one of the decisive aspects of 
planning television transmitters”.27 In East Germany in turn, the governing 
Socialist Unity Party (SED) issued instructions to the DFF that they reach 
the West German population. 28  This demand was met with the 
construction of powerful transmitters that, according to the West German 
magazine Der Spiegel, “penetrated deeply into the territory of the FRG”.29  

While East and West German television thus first competed on 
technical grounds over airwaves and the strength of their transmitters, 
content soon became a concern as well. West German television 
frequently scheduled programmes about the GDR, knowing that viewers in 
the East would watch them.30 Political programmes like MITTELDEUTSCHES 

                                                        
25 Wolfgang Kleinert quoted in Dittmar, Feindliches Fernsehen, 65. 
26 Gumbert, Envisioning Socialism, 24-26. 
27 Hans Rindfleisch quoted in Andreas Fickers, 'Politique de la grandeur' versus 
'Made in Germany'. Politische Kulturgeschichte der Technik am Beispiel der PAL-
SECAM-Kontroverse (München: Oldenbourg Verlag, 2007), 168.  
28 Dittmar, Feindliches Fernsehen, 81. 
29 Anonymous, “Programm aus dem Osten,” Der Spiegel (September 4, 1957): 48. 
30 In the 1950s, the DFF considered its competition with West German television 
as an incentive to produce better programmes. Cf. Dittmar, Feindliches Fernsehen, 
, 140-180. After the Berlin Wall was built (1961) GDR citizens were asked to stop 
watching West German television and the Party Youth started to climb rooftops to 
turn antennae to the East. Growing anger stopped this campaign and there was 
never a law that prohibited watching West German television: Hanno Hochmuth, 
“Feindbild und Leitbild: Westfernsehen in der DDR,” in Vom Gegner lernen: 
Feindschaften und Kulturtransfers im Europa des 19. und 20. Jahrhunderts, ed. 
Martin Aust and Daniel Schönpflug (Frankfurt/M., New York: Campus, 2007), 
278-279. 



Chapter Two 
 

 

32

TAGEBUCH (1956-1965) 31  and DIE ROTE OPTIK (1958-1961) informed 
their West German viewers about life, politics, and the general situation in 
the other part of Germany, and at the same time provided East German 
viewers with alternative opinions, arguments, and views that challenged 
the GDR's official media output. Moreover, during the construction of the 
Berlin Wall, West German television added reruns of its evening 
programming to its regular schedule, only broadcasting them the next 
morning – when Eastern television did not broadcast – through the 
transmitters targeting the GDR. 32  The East German DFF, in contrast, 
started broadcasting TELESTUDIO WEST (1957-1965) in 1957, a show 
covering life in socialist countries, reporting on achievements in the GDR, 
and commenting on West German politics. The show’s opening greeting, 
“Dear television friends in the Federal Republic”, left no doubt that it was 
aimed at West German viewers. 33  It was strategically scheduled on 
Saturdays in the late afternoon – a time when, according to Der Spiegel, 
West German television “usually is filled with programmes for children or 
documentary films about rodents”34. With what was identified by the West 
as a “television offensive”,35 the DFF offered alternative programming for 
adults in the FRG, thereby emphasizing its claim to broadcast for the 
whole of Germany. 

Television was thus one of the battlegrounds of the Cold War. In 
Germany, the ideological conflict between East and West included a 
competition for television viewers and involved technology as well as 
programming. In the postwar era, the (West German) Adenauer 
government and the GDR's governing Socialist Unity Party both still 
stated they aspired to the country's eventual reunification and acted for the 
good of Germany as a whole. In that respect it was concordant with these 
political aims that both states offered a television service for all German 
viewers (and improved the technological means to do so). 

                                                        
31  For more about this programme see Matthias Steinle, Vom Feindbild zum 
Fremdbild: Die gegenseitige Darstellung von BRD und DDR im Dokumentarfilm 
(Konstanz: UVK, 2003), 158-162. 
32 Hickethier and Hoff, Geschichte, 135. 
33 Anonymous, “Die politische Kaffeestunde,” Der Spiegel, (January 29, 1958): 
43. 
34 Ibid.  
35 Gumbert, Envisioning Socialism, 34. 



Campaigning Against West Germany 

 

33 

Instrumentalising the National Socialist Past 

In 1961, the tensions between East and West Germany were at their 
zenith. The trial against Eichmann took place against the backdrop of a 
number of crises between the FRG and the GDR that resulted in closing 
the inner German border between East and West Berlin and the 
construction of the Berlin Wall on August 13 – one day before the 
hearings in Jerusalem ended. One major issue of the conflict was the 
FRG's integration into the Western alliance, its membership of NATO, and 
the establishment of the West German army in 1955. In the GDR this 
rearmament was met with great concern. Referring to the FRG's practice 
of denazification, the GDR leadership portrayed the other German state as 
a continuation of the National Socialist (NS) regime and argued that 
former Nazis were in power again. They warned that putting weapons in 
the hands of these West Germans would pose a serious danger to the 
world. When Adolf Eichmann was captured in May 1960, the trial was 
thought to possibly provide the means to substantiate these accusations 
against the FRG and uncover the National Socialist background of high-
ranking West Germans.  

The practices of denazification differed significantly in East and West 
Germany.36 After the war, all occupying forces investigated the Germans 
about their participation in the Nazi Party (NSDAP). In all four occupation 
zones, Nazis were legally prosecuted and punished based on their 
involvement during the Third Reich. After the foundation of the two 
states, however, both the prosecution of former Nazis as well as the 
possibility of their amnesty and integration took different directions. 
Konrad Adenauer, chancellor of the newly founded FRG, advocated the 
integration of so-called ‘followers’ (who supported Nazi crimes indirectly) 
and pleaded for the early release of detainees convicted by allied military 
courts; not least because their know-how was needed to build a democratic 
state with a functioning administration.37 This meant that individuals with 
National Socialist backgrounds returned to public offices in the FRG’s 
state institutions, judiciary and commercial sectors. Following their careers 

                                                        
36  For a detailed description see Ulrich Brochhagen, Nach Nürnberg: 
Vergangenheitsbewältigung und Westintegration in der Ära Adenauer (Hamburg: 
Junius, 1994) and Annette Weinke, Die Verfolgung von NS-Tätern im geteilten 
Deutschland: Vergangenheitsbewältigungen 1949-1969 oder: Eine deutsch-
deutsche Beziehungsgeschichte im Kalten Krieg (Paderborn, München, Wien, 
Zürich: Schöningh, 2002). 
37 Although critically observed by the High Commission, the Western allies did not 
intervene; see Brochhagen, Nach Nürnberg. 



Chapter Two 
 

 

34

during the Third Reich, they continued to work as judges, police officers 
or civil servants, some becoming mayor or eventually holding other 
political offices.38 

In the GDR, by contrast, denazification led to a complete replacement 
of the former ruling elite and a reorganisation of society. According to the 
communist definition, fascism was understood to be an outgrowth of 
capitalism. In addition to sentencing Nazi party leaders and officials, 
landowners and aristocrats were therefore deprived of their property (and 
their right to vote) in order to prevent fascism from ever happening again. 
‘Nominal’ NSDAP members, who had joined the party out of pragmatic 
reasons, were exempt from punishment, however. This strategy ensured 
the grateful loyalty of people who had been ‘minor’ Nazis. Though some 
integration of Nazis also took place in East Germany, the GDR prevented 
continuity on the level of influential positions by replacing the former elite 
with politically uncompromised individuals. 

In the late 1950s, the GDR started to denounce what they called the 
‘renazification’ of the FRG. Capitalising on the Nazi pasts of several West 
German politicians and judges, the Agitation Committee of the GDR’s 
Politbüro launched campaigns against them. While these accusations were 
not pure inventions – National Socialist attitudes did indeed still exist in 
the FRG – the concerted campaigns were also part of a strategy to divert 
attention away from the GDR's domestic problems and its social and 
economic crisis.39 The campaigns were coordinated by the Ausschuß für 
Deutsche Einheit (Committee for German Unity), which coordinated the 
research into ‘suspect’ West Germans, organised press conferences, and 
ensured that television covered the stories on its news bulletins, discussion 
shows, and political programmes. It published booklets and pamphlets that 
listed the names of hundreds of so-called ‘Blutrichter’ (West German 

                                                        
38 In the early 1950s, the number of NS trials decreased significantly until in 1958 
the Central Office of the State Justice Administrations was founded to investigate 
National Socialist crimes. 
39 Supply shortfalls and a shortage of raw materials in the late 1950s, and the 
collectivisation of agriculture in 1960 had all worsened living conditions in the 
GDR, which made many leave the country for West Germany. Since this 
depopulation resulted in a shortage of manpower and posed a serious threat to the 
functioning of the state, the SED started an ‘ideological offensive’ to prevent GDR 
citizens from migrating to the FRG. Warnings about West Germany's 
renazification were supposed to discourage people from leaving and at the same 
time strengthen the GDR's anti-fascist legitimation. See Michael Lemke, 
“Kampagnen gegen Bonn: Die Systemkrise der DDR und die West-Propaganda 
der SED 1960-1963,” Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte 41, 2 (1993): 153-174. 



Campaigning Against West Germany 

 

35 

judges and lawyers who had imposed death penalties during the Third 
Reich) and documented the careers of politicians like Theodor Oberländer 
and Hans Maria Globke.  

Information about the National Socialist past of these individuals came 
from Eastern European archives that held administrative documents and 
personnel records of different NS organisations. 40  By looking through 
these archives and asking Eastern allies to search for records of West 
Germans with positions of influence, the GDR’s Ministerium für 
Staatssicherheit (Ministry of State Security, MfS) got hold of archival 
documents that revealed a number of people’s NS affiliation and 
ideological involvement. 41  These records became centerpieces of the 
campaigns to warn the world about the present danger that the FRG was 
supposed to pose. The documents were showcased at press conferences, 
officially handed over to representatives of other countries, and published 
in facsimile form, adding extra authority to the accusations. 

After uncovering over one thousand West German judges who had 
served during the Third Reich 42  and accusing Oberländer, Adenauer's 
Minister für Vertriebene, Flüchtlinge und Kriegsgeschädigte (Minister for 
Displaced Persons, Refugees, and Victims of War), of participating in the 
Lviv pogroms,43 the GDR zeroed in on Hans Globke, director of Adenauer's 
Chancellery. During the Third Reich, Globke was a high-ranking civil 
servant at the Reichsinnenministerium (Ministry of the Interior) and (co-) 
author of bills and regulations concerning the legal status of Jews. He 
wrote the official legal commentary to the Reichsbürgergesetz (Reich 
Citizenship Law) that was part of the Nuremberg Laws and defined who 
was classified as Jewish. He also composed the regulation that all 
German Jews had to be identifiable by a Jewish name, including the 
order that if they did not have one, they had to adopt the middle name 
Sara or Israel (Namensänderungsgesetz). After the war, Globke 
exculpated himself by stating that he was not the sole author, that his legal 
comment prevented the Jews from worse fates, and that he had backed the 

                                                        
40 Annette Weinke, “Der Kampf um die Akten. Zur Kooperation zwischen MfS 
und osteuropäischen Sicherheitsorganen bei der Vorbereitung antifaschistischer 
Kampagnen,” Deutschland Archiv 32, 4 (1999): 564-577. 
41 For more about the collection and acquisition of files, see Henry Leide, NS-
Verbrecher und Staatssicherheit. Die geheime Vergangenheitspolitik der DDR 
(Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2005), chapter II; Weinke, “Kampf um die 
Akten,,” 566. 
42 Miquel, Ahnden, 30. 
43  Wulf Kansteiner, In Pursuit of German Memory. History, Television, and 
Politics After Auschwitz (Athens: Ohio Univ. Press, 2006), 222-224. 



Chapter Two 
 

 

36

Catholic resistance.44 Although his position at the Reichsinnenministerium 
and involvement in the anti-Semitic laws was not a secret, he still became 
chief of West Germany's Chancellery. The fact that Adenauer supported 
Globke despite his problematic background gave the GDR even more 
reason to discredit the FRG as a continuation of the Nazi regime.  

The GDR considered the Eichmann trial first and foremost as yet 
another possibility to discredit the West German government. The 
Agitation Committee sought to demonstrate that Eichmann had 
accomplices with high positions in the FRG who had helped him stay 
hidden until his capture. According to the GDR's line of argument, 
Eichmann served as scapegoat to distract from the fact that some culprits 
who were morally and politically guilty of mass murder still belonged to 
the FRG's elite. Shortly after Eichmann's capture, Albert Norden, head of 
the Politbüro's Agitation Committee, first asked the Ministry for State 
Security (MfS) to search for incriminating records that would confirm this 
theory.45 A few weeks later, after the GDR had decided to target Globke, 
Norden urged the MfS to find a document that would prove that Eichmann 
and Globke collaborated, indicating that the SED leadership had agreed to 
have the MfS “provide or rather fabricate certain material”.46  

With its campaign against Globke, the GDR strove not only to 
demonstrate his responsibility for parts of the Nuremberg Laws, but also to 
prove that Eichmann acted under orders that were linked to Globke’s 
legislation. Incriminating evidence to that end was published in booklets 
and featured in the documentary film AKTION J. The GDR even offered its 
documents to the prosecution in Jerusalem. Since the GDR had no 
diplomatic relations with Israel, Friedrich Karl Kaul, a lawyer who had 
earlier inquired into the possibility of being admitted to the Eichmann trial 
as an accessory prosecutor (this request was denied by Israel's Minister of 
Justice), paid a personal visit to Jerusalem during the third week of the 
trial. There he presented to the international press new documents about 
Globke, the press conference was followed by a screening of AKTION J. In 
his own account of the event, Kaul legitimates the press conference by 
referring to the prosecution’s reluctance to illuminate Globke's role during 

                                                        
44 Jürgen Bevers, Der Mann hinter Adenauer. Hans Globkes Aufstieg vom NS-
Juristen zur grauen Eminenz der Bonner Republik (Berlin: Links, 2009), 69; Erik 
Lommatzsch, Hans Globke (1898-1973). Beamter im Dritten Reich und 
Staatssekretär Adenauers (Frankfurt/M.: Campus, 2009), 108; Anonymous, 
“Globke und die Juden,” Der Spiegel (May 10, 1961): 22. 
45 Annette Rosskopf, Friedrich Karl Kaul. Anwalt im geteilten Deutschland, 1906-
1981 (Berlin: Berlin Verlag, 2002), 195. 
46 Zur Besprechung [no date], BArch: DY 30/IV 2/2.028/362. 



Campaigning Against West Germany 

 

37 

the Third Reich, stating that therefore “this had to be done outside the 
courtroom” instead.47 However, although the invited journalists reported 
briefly on Kaul’s press conference, it did not affect the general image of 
the FRG significantly.  

For the GDR, the Eichmann trial presented an opportunity to tie in its 
campaigns by linking Eichmann to Globke. Furthermore, due to the 
enormous media attention, the trial provided an international platform for 
the GDR’s accusations against Globke and the FRG. This would also 
inform the GDR’s television coverage of the trial.  

East German Television Coverage of the Eichmann Trial 

The trial coverage on East German television was aligned with the 
campaign launched by the Agitation Committee. News programmes, 
political magazines, and round-table discussions followed the Committee's 
argumentation when they addressed the Eichmann trial. The daily news 
programme AKTUELLE KAMERA, for example, involved the campaign 
against Globke by using every opportunity to refer to him in its reports 
from Jerusalem, as becomes clear in the following examples: the current 
affairs programme calls Eichmann's lawyer Servatius “Globke's friend” 
(22.04.1961) and the defendant “Globke's accomplice” (13.06.1961); it 
describes the account of a witness as disproving Globke's apology 
(17.05.1961); or simply reports that Globke was not mentioned during a 
session (26.06.1961). Furthermore, AKTUELLE KAMERA addresses the 
handover of new documents about Globke (27.04.1961), covers Kaul's 
visit to Jerusalem in detail (27.04.1961 and 02.-04.05.1961), and reports 
about swastika graffiti (22.04.1961) and parades of Schützenvereine 
(country clubs of sport shooters) in the FRG (17.05.1961). By 
participating in the campaign against Globke, AKTUELLE KAMERA thus 
fell in line with the Agitation Committee. The news broadcasts used 
simple rhetorical tricks to bring Globke to the fore and complemented the 
items about the Eichmann trial with reports that confirmed the FRG's 
renazification. Due to this policy the testimonies of Holocaust survivors 
that characterised the trial 48  and shaped the coverage in many other 
countries49 were mentioned only rarely. Focusing on Globke and the FRG, 

                                                        
47 Friedrich Karl Kaul, Der Fall Eichmann (Berlin: Das Neue Berlin, 1964), 214. 
48 Annette Wieviorka, The Era of the Witness (Ithaca: Cornell University Press, 
2006), 56ff. 
49 Jeffrey Shandler, While America Watches. Televising the Holocaust (New York: 
Oxford University Press, 2000), 83ff. 



Chapter Two 
 

 

38

AKTUELLE KAMERA instead confined its interest in the Eichmann trial to 
cues that allowed the programme to refer to Globke.  

In addition to accusing Globke on the news, East German television 
produced a documentary film about him that was broadcast on April 20, 
1961, a week or so after the Eichmann trial opened. The Agitation 
Committee commissioned Walter Heynowski, who had previously made a 
documentary about Theodor Oberländer’s National Socialist background, 
to make the film. The idea was to add “something visual” to the Globke 
campaign.50 Tobias Ebbrecht-Hartmann argues that the resulting film, the 
aforementioned AKTION J, combines two objectives: using accusatory 
rhetoric, on the one hand, it adheres to the argumentation of the campaign, 
while, on the other hand, it also imparts knowledge about the Holocaust 
and illustrates the experiences of Jews.51 Ebbrecht-Hartmann analyses how 
the film achieves this dual aim, showing that AKTION J explains abstract 
anti-Semitic regulations by visualising the tangible and horrendous effects 
they had on individuals.52 These traces of Jewish life, however, did remain 
subject to the film's main goal – to portray Globke as a Nazi perpetrator. 

Globke was also a topic in the weekly round-table discussion 
TREFFPUNKT BERLIN that aired on April 12, one day after the trial opened. 
At the beginning of the programme, host Karl-Eduard von Schnitzler can 
hardly hide his excitement about Yuri Gagarin’s space flight of the very 
same day and he praises this achievement of the Soviet Union before he 
introduces the five discussants.53 During the one-hour show, Schnitzler 
and his guests discuss questions related to the Eichmann trial, such as the 
jurisdiction of the court in Jerusalem, Eichmann's escape to Argentina, and 
the FRG's “shamelessness” in paying Israel reparations (described as hush 

                                                        
50 In a concept for the film, Heynowski addresses the problem that hardly any films 
or photographs and only incomplete records exist about Globke, which could make 
the documentary “un-filmic”. Therefore he suggests combining these records with 
comparative images and films to put them into context. See Heynowski quoted in 
Tobias Ebbrecht-Hartmann, “Anklage und Archiv: Archivmaterial und seine 
Anordnung in Walter Heynowskis 'Aktion J - Ein Film der Beweise' (1961), in 
Reflexionen des beschädigten Lebens? Nachkriegskino in Deutschland zwischen 
1945 und 1960, ed. Bastian Blachut, Imme Klages and Sebastian Kuhn (München: 
Text und Kritik, 2015), 139. 
51 Ebbrecht-Hartmann, “Anklage und Archiv," 146. 
52 Ibid., 145. 
53 The guests were Rabbi Martin Riesenburger, legal correspondent Rudolf Hirsch, 
the above-mentioned lawyer Friedrich Karl Kaul, and Jochen Herrmann (deputy 
chief editor of the Berliner Zeitung), and Paula Acker, both members of the 
Politbüro’s Westkommission. 



Campaigning Against West Germany 

 

39 

money) for the persecution and murder of Jews.54 Calling Eichmann the 
“hangman's assistant” (Henkersknecht), the discussants refer to Globke as 
the “engineer of the scaffold” (Konstrukteur des Schafotts) and several 
times mention a booklet that documents Globke's crimes, emphasising that 
its publication was prohibited in the FRG. In a similar way to AKTUELLE 
KAMERA, the Eichmann trial thus gave TREFFPUNKT BERLIN an opportunity 
to talk about Globke.  

One important reference point of the conversation is a televised speech 
Adenauer gave the day before the trial started, in which he had expressed 
his hope that the trial would unearth the “complete truth” (“wir wünschen, 
daß in diesem Prozeß die volle Wahrheit ans Licht kommt […]”.55The 
TREFFPUNKT BERLIN guests never tire of pointing out that the “complete 
truth” is already well known in the GDR – meaning that everybody in the 
GDR already knows that Nazi criminals are living unchallenged in West 
Germany, that corporations that profited from slave labour or were 
involved in the Holocaust are still intact and flourishing, and that 
individuals with a National Socialist background occupy high and 
powerful positions in the FRG.  

TREFFPUNKT BERLIN provided its viewers with arguments that were in 
accordance with the SED's official position on the Eichmann trial. At the 
same time, however, the talk show guests refer several times to West 
German television programmes as a matter of course. What is more, they 
converse about certain programmes assuming everybody else has watched 
them as well. The way they bristle at Adenauer’s statements, for example, 
presupposes knowledge of the West German broadcast of April 10. They 
talk indignantly about his speech but never summarise or explain its 
topics, leaving TREFFPUNKT BERLIN viewers who had not watched West 
German television (or read comments in SED-affiliated newspapers) to 
guess at what Adenauer had said about the trial.  

The discussants furthermore allude to AUF DEN SPUREN DES HENKERS, 
a documentary about Eichmann by the NDR that was broadcast the night 
before TREFFPUNKT BERLIN. One talk-show guest mentions in passing that 
“a film on West German television” had demonstrated how big companies 
had first exploited the labour force of concentration camp prisoners before 
letting them die of hunger later. Talk-show host Schnitzler derisively adds 

                                                        
54 In contrast to the FRG's financial restitution, the GDR emphasised that it made 
'true' amends by eliminating the preconditions of fascism (which the FRG did not) 
and also claimed that that was what legitimately entitled the GDR to speak for the 
whole of Germany. 
55 Peter Krause, Der Eichmann-Prozess in der Deutschen Presse (Frankfurt/M.: 
Campus, 2002), 109. 



Chapter Two 
 

 

40

that West German television has finally recognised the connection 
between Globke and Eichmann. Apparently it was not easy for the 
TREFFPUNKT discussants to keep up their general attack of West German 
television, since AUF DEN SPUREN DES HENKERS took a very critical 
stance on how the FRG dealt with the Nazi past. As in the case of 
Adenauer’s television address, not only did the TREFFPUNKT guests 
themselves watch the programme in question, they in fact assumed that 
everybody else had as well. Five days later, however, DER SCHWARZE 
KANAL made up for this assumption.  

Der Schwarze Kanal 

DER SCHWARZE KANAL (1960-1989), a weekly programme by Karl-
Eduard von Schnitzler that was notorious for its political agitation against 
the FRG, addressed the Eichmann trial several times – or rather it 
addressed the trial’s coverage on West German television. The organising 
principle of the programme was the presentation and discussion of recent 
excerpts from West German television. Schnitzler’s sardonic and 
condemnatory (live) commentary framing these excerpts was meant to 
expose the mendacity of West German television and refute its 
arguments.56 It is striking that many of his comments were informed by 
the assumption that West German journalists acted as mouthpieces for the 
FRG government that supposedly kept them under direct control.57 

To produce DER SCHWARZE KANAL, a department of the Staatliches 
Komitee für Rundfunk (State Committee for Broadcasting) monitored West 
German programming, and recorded and transcribed relevant shows.58 
Based on these transcripts, Schnitzler selected a number of fragments that 
he presented in DER SCHWARZE KANAL. The East German programme thus 
completely relied on West German television. Due to the presentation of 
clips the programme did not presuppose that its viewers had necessarily 
watched the West German programmes on which Schnitzler commented – 

                                                        
56  Marc Levasier, “‘Der Schwarze Kanal’. Entstehung und Entwicklung einer 
journalistischen Kontersendung des DDR-Fernsehens,” in Journalisten und 
Journalismus in der DDR. Berufsorganisation – Westkorrespondenten – “Der 
Schwarze Kanal”, ed.  Jürgen Wilke (Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 2007), 239. 
57 Jochen Staadt, Tobias Voigt and Stefan Wolle, Operation Fernsehen. Die Stasi 
und die Medien in Ost und West (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2008), 26. 
58 The same technique was used for the West German DIE ROTE OPTIK, which 
commented on East German television. The production of these shows required a 
cost-efficient means of recording television. Only after the video tape recorder was 
introduced in 1956 did such technology become available. 



Campaigning Against West Germany 

 

41 

in contrast to the above-mentioned discussion on TREFFPUNKT BERLIN. 
DER SCHWARZE KANAL did, however, target East German viewers who 
watched West German television, but by serving as a guideline, it gave an 
‘instruction manual’ of West German programmes59 and helped to uncover 
their ‘real’ ideology and meaning. 

Like other East German programmes, DER SCHWARZE KANAL used the 
Eichmann trial as an opportunity to criticise the way the FRG was dealing 
with its National Socialist past and to excoriate its backing of former 
Nazis. Schnitzler suspects, for example, that if Eichmann had been on trial 
in the FRG, the court would not have convicted him, given the Nazi 
background of many judges (13.06.1960), and he criticises West German 
television for not mentioning that other perpetrators live in the FRG 
unchallenged (10.04.1961 and 18.12.1961).  

In DER SCHWARZE KANAL of June 13, 1960, three weeks after Israel’s 
Prime Minister Ben-Gurion had announced the capture of Adolf 
Eichmann, Schnitzler used excerpts of the West German DER 
INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN (an adaption of MEET THE PRESS) to 
make his point.60 After a number of other items (about the anti-American 
riots in Japan that made President Eisenhower cancel his visit to Tokyo, 
the West’s economic extortion of Cuba, nuclear weapons in the FRG, and 
an explosion on an American air-force base), he segues into discussing 
West German reactions to the capture of Adolf Eichmann. At first he 
criticises the fact that the West German media ignore Eichmann’s crimes 
and exclusively focus on legal issues concerning Israel’s violation of 
international law.61 The roundtable discussion in DER INTERNATIONALE 
FRÜHSCHOPPEN from June 12, 1960 made a good case for Schnitzler’s 
accusation. Judging from the excerpts that Schnitzler presented a day later 
in DER SCHWARZE KANAL, “six journalists from five countries” (the 
                                                        
59 Hochmuth, “Feindbild,” 289. 
60  On DER INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN international journalists discussed 
political events of the week every Sunday morning. For more about this 
programme see Nina Verheyen, Diskussionslust: Eine Kulturgeschichte des 
‘besseren Arguments’ in Westdeutschland (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 
2010), 154-206. In 1962 the GDR discovered that FRÜHSCHOPPEN host Werner 
Höfer had been a member of the NSADP and had written propaganda articles 
during the war. However, he was only removed from the programme in 1987, after 
a critical article was published in the West German Der Spiegel (14 December 
1987). 
61  Israel’s intelligence had violated Argentina’s sovereignty by kidnapping 
Eichmann, which resulted in protests at the Security Council of the United Nations. 
Given the illegality of the kidnapping, West German media discussed the 
jurisdiction of Israel. See Krause, Eichmann-Prozess, 146-166. 



Chapter Two 
 

 

42

FRÜHSCHOPPEN’s subtitle) conversed about questions of jurisdiction while 
seated at a curved table in an unadorned television studio. Although the 
West German media actually gave voice to a variety of opinions, 62 
Schnitzler particularly selected excerpts from the FRÜHSCHOPPEN in which 
journalists oppose a trial in Israel or question the court’s objectivity. 

After a short excerpt from DER INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN in 
which two journalists speculate what the world might think about their 
reluctance to hold the trial in Israel, Schnitzler first mocks them for being 
naive and then claims that the show’s host, Werner Höfer, is under control 
of the Federal Press Office (Bundespresseamt), which is under control of 
the Chancellery, which is under Globke’s control. By confusing the 
Federal Press Office that provides government information to the public 
and was indeed headed by Globke with the Bundespressekonferenz, i.e. the 
West German association of journalists that organises press conferences 
with representatives of the government and parliament, he misleadingly 
alleges that West German journalists were dependent on Globke. He 
implies that their reluctance comes as no surprise, since they do not want 
Eichmann to “blow the whistle” on other people (in other words: Globke). 

With his commentary on the next FRÜHSCHOPPEN fragments, 
Schnitzler maliciously puts words in the journalists’ mouths. In one 
excerpt, for instance, Höfer assures his guests that despite his critical view 
of the lawsuit he has no doubts about the fairness of an Israeli court. This 
is followed by a West German journalist’s remark that otherwise “they” 
could have just killed Eichmann (supposedly he means Mossad), a 
reasoning Höfer agrees with. Schnitzler misinterprets Höfer’s affirmation 
as agreeing that he too wished Eichmann were dead so he would stay 
silent. In another excerpt, an American journalist advocates an 
international tribunal because – given Eichmann’s crimes against the 
Jewish people – he believes it would be difficult to find an unbiased judge 
in Israel, or rather to convince the public that Israeli judges can be 
impartial. Schnitzler, however, first distorts this argument as anti-Semitic 
and then bristles at the alleged assumption that an American judge would 
be less biased than a Pole, Russian, Frenchman, German, or a Jew.  

Schnitzler’s final excerpt presents him with an opportunity to 
scandalise his viewers by noting that judges who had doled out death 
penalties during the Third Reich were still administering justice in the 
FRG. When a West German journalist claims that the Eichmann case 
should be removed from the “grip of Israel’s justice” and taken over by a 

                                                        
62  Some argued that the Adenauer government should demand Eichmann’s 
extradition, others that he should be tried by an international tribunal. See ibid. 



Campaigning Against West Germany 

 

43 

(West-)German court, Schnitzler rhetorically wonders about possible 
judges. He then ‘suggests’ two men (Kanter and Hucklenbroich) who 
during the Third Reich had both imposed the death penalty several times 
and who continued their career in the FRG unchallenged – as did more 
than a thousand other judges. According to Schnitzler, these two would 
certainly be able to provide proof that Eichmann was not aware of the 
criminal liability for his actions and ultimately find him not guilty. He 
concludes the programme by insinuating that West German politicians and 
journalists want to put Eichmann on trial in the FRG to prevent him from 
turning against his former party colleagues.  

A day before the Eichmann trial started in Jerusalem, DER SCHWARZE 
KANAL takes up this line of argument. The programme aired on April 10, 
1961 opens with an excerpt from the very same FRÜHSCHOPPEN in which 
Höfer argues for Eichmann’s extradition to put him on trial in the FRG. 
Looking back on the West German round-table discussion, Schnitzler 
comments that Höfer’s wishful thinking did not come true and he gloats 
over Eichmann’s accomplices’ fear of being exposed. Though Schnitzler 
claims that Eichmann had noted during his interrogation that he would be 
able to give the names of 200 of his collaborators, he concludes that it 
should come as no surprise that Eichmann’s lawyer Servatius advised him 
against disclosing these names, since Servatius is under Globke’s control.  

While a year earlier Schnitzler had criticised West German media for 
ignoring Eichmann’s crimes, he now complains about their exclusive 
focus on Eichmann. In the April 10 episode of DER SCHWARZE KANAL he 
attacks West German journalists for presenting Eichmann as the only 
culprit, accusing them of wanting to distract from other people’s guilt. 
Subsequently Schnitzler names a number of West German politicians, 
diplomats, military figures and businessmen who also were instrumental in 
the “Final Solution”. Schnitzler also acknowledges the existence of critical 
journalists in the FRG, however. Referring to a dispute on DER 
INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN a day earlier, he suggests that Höfer and 
one of his guests condemned any questioning of West Germany’s handling 
of its Nazi past as being damaging to the FRG, and said that they 
consistently chided their colleagues and cut down any critical questions. In 
view of Höfer’s reaction, Schnitzler cynically advises West German 
journalists to leave Globke and others out of their stories, otherwise they 
will “get in hot water” or “get their fingers burnt”. 

Despite supposedly backing up critical journalists in the FRG, 
Schnitzler just a week later tears into a fairly critical West German 
documentary. On April 17, DER SCHWARZE KANAL focuses solely on AUF 
DEN SPUREN DES HENKERS, a programme already mentioned on East 



Chapter Two 
 

 

44

German television in Schnitzler’s TREFFPUNKT BERLIN (12.04.1961). As 
we saw earlier, the guests of the round-table discussion appreciate two 
points that the West German documentary raises: the fact that it addresses 
how big companies exploited the labour force of concentration camp 
prisoners and that it also – as Schnitzler is quick to point out – briefly 
alludes to Globke. But five days later, in DER SCHWARZE KANAL, 
Schnitzler’s opinion about AUF DEN SPUREN DES HENKERS has changed 
significantly. Now he presents the documentary, which examines not only 
Eichmann’s life and career but also West German society’s tendency to 
erase the Nazi past, as though it actually played down the Germans’ guilt 
and responsibility for the mass murders. In his critique, Schnitzler purports 
that AUF DEN SPUREN DES HENKERS presents Eichmann as Austrian, not 
German, and argues that the documentary affirms statements that it in fact 
criticises. This misrepresentation results from a wily selection of 
documentary excerpts. By using fragments out of context and omitting 
statements that do not fit his accusation, Schnitzler presents the excerpts in 
a way that supports his claims. 

This deliberate misrepresentation, as well as his feeble complaint that 
the documentary does not name certain contexts and accomplices of 
Eichmann, reveal how much DER SCHWARZE KANAL depended on 
‘suitable’ West German programmes for its criticism. Its critical stance on 
West Germany’s handling of its Nazi past, which to some extent 
corresponded with the GDR’s concerns, made AUF DEN SPUREN DES 
HENKERS a poor target for Schnitzler. The programme he had singled out 
for comment obviously did not reproduce the position of the FRG 
government. This made it difficult for him to apply his usual critique of 
West German journalism and television as being Adenauer’s mouthpiece 
and forced him to resort to a biased selection of excerpts that would allow 
him to make up accusations that had nothing to do with the actual 
documentary. 

On May 15, 1961, the Eichmann trial again was the sole subject of the 
DER SCHWARZE KANAL. This time Schnitzler argues that the guests of the 
INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN detracted from the fact that Globke was 
forced to admit his involvement in the Nuremberg Laws due to pressure 
from East Germany before “taking refuge” in Portugal.63 Excerpts from an 
interview with Globke on the West German political programme DIE ROTE 
OPTIK (broadcast on April 28, 1961) are meant to remind the viewers of 
this ‘success’. When Schnitzler introduces the clip, he notes that although 
Globke initially denied any involvement in the persecution of Jews, he has 

                                                        
63 At the beginning of the trial Globke was on vacation in Portugal.  



Campaigning Against West Germany 

 

45 

now made a confession on West German television, his word choice 
insinuating a judicial action (or show trial).64 Although the clip in question 
seems to be a continuous fragment, it is in fact elaborately edited.65 It 
shows Globke admitting that he temporarily participated in formulating 
the regulations of the Reichsbürgergesetz, that he authored the 
Namensänderungsgesetz, that – as AKTION J already stated – the addition 
of Jewish names was indeed reported to the Gestapo, and that a stamp in 
the passports of non-Jewish [sic] Germans regulated their entry to 
Switzerland.66  

Schnitzler claims that Globke admitted his guilt on television and 
blames West German journalists for distracting from this confession. In 
his view, DER INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN of May 14, 1961, does 
this by diluting and universalising anti-Semitism. After a short clip in 
which one of the FRÜHSCHOPPEN guests states that anti-Semitism did not 
just exist in Germany, Schnitzler lectures at length on the nature of anti-
Semitism as an instrument of class struggle. According to him the ruling 
class has always (already in feudal times) used anti-Semitism to construct 
an enemy and divert the people from their real (i.e. class) enemy. After 
pointing to a number of current anti-Semitic incidents to remind his 
viewers that anti-Semitism is still alive in the FRG, Schnitzler gets to his 
main point, stating that since anti-Semitism is no longer acceptable, anti-
communism has taken its place. The anti-Semites of the Third Reich are 
today’s anti-communists, he claims, and “today’s anti-Semitism is anti-
communism”. Phrases like “anti-communist pogroms” and “would-be-
exterminators of communists” are meant to underpin this equation. 

Following this explanation, Schnitzler comments on excerpts from 
DER INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN to illustrate how West German 
journalists retort “worldwide accusations” by blaming the East. In one 
fragment, radio journalist Klaus Bölling remarks that the GDR is shirking 

                                                        
64 East German newspapers attributed this partial confession to the broadcast of 
AKTION J on East German television; see for example “Globke zu Teilgeständnis 
gezwungen.” Neues Deutschland 29 April 1961: 2. “Teilgeständnis Globkes.” 
Berliner Zeitung 29 April 1961: 2. Similarly, filmmaker Heynowski considered 
Globke’s interview a reaction to his documentary; see Steinle, Feindbild, 157. 
65 A shortened transcript of the interview was published in Der Spiegel 10 May 
1961: 22. 
66  The passports of Jewish German citizens were stamped with the letter J, 
indicating that a visa was required to cross the border into a country that they used 
to be able to enter without a visa. In the original interview Globke explains that 
when he first heard about the plan to mark the passports of Jews he had suggested 
stamping the passports of non-Jewish Germans instead. 



Chapter Two 
 

 

46

its own responsibility for the Nazi past and in another Höfer gets angry 
about the GDR’s double standards given that iniquities also occurred in 
the Eastern Bloc. Schnitzler responds to each excerpt to ‘rectify’ these 
statements: in contrast to the FRG, the GDR has assumed its historical 
responsibility by extirpating fascism, he replies to Bölling, and he rebukes 
Höfer with a reference to the XX. Congress of the Communist Party of the 
Soviet Union,67 ignoring the violent suppression of uprisings in the East to 
which Höfer alluded.  

Höfer’s infuriation over the GDR’s stance on the reparation agreement 
between Israel and West Germany provides Schnitzler with a segue to 
legitimate in detail East Germany’s refusal to pay Israel compensation. 
First he argues that Israel did not exist when the crimes happened, and 
then he accuses Israel of behaving aggressively in the Arab region, 
immediately clarifying that his disapproval of Israel has nothing to do with 
its Jewish inhabitants but with the fact that it is an imperialist state. 
However, by pointing out that it was not only Jews who were bloodily 
persecuted, and that persecuted non-Jewish Poles, Russians, Hungarians, 
Frenchmen, and Germans did not receive any reparations from the FRG, 
Schnitzler does seem to adhere to the anti-Semitic stereotype of the 
money-grubbing Jew. In closing, he suspects that the FRG uses the 
reparations to buy off its war criminals, i.e. to ensure Israel does not 
mention their names during the Eichmann trial. Ridiculing the idea of 
paying reparations, he concludes that the only way to compensate for these 
crimes is by punishing and disempowering the perpetrators – as the GDR 
has done.  

Getting back to his argument that West German journalists counter 
evidence of their fellow citizens’ guilt by accusing the East, Schnitzler 
uses excerpts in which the FRÜHSCHOPPEN guests discuss the role of 
Poland. In an edited clip it seems as if Bölling tells a Polish colleague that 
in Poland in particular no one has the right to point their finger at West 
Germany. A bit later Schnitzler clarifies this statement by presenting 
fragments in which Bölling and Höfer refer to the limited Polish support 
for the Warsaw Ghetto Uprising. Filled with indignation, Schnitzler 
expresses his shame that a German would direct such criticism at Poland, 
implicitly turning this topic into a taboo. He then shows his support for the 
Polish journalist on DER INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN who seems to 
be cornered by the West German attacks, again making a case for the legal 
prosecution of former Nazis in Poland and the GDR. After all, he 

                                                        
67 At the congress of the Communist Party in 1956 Khrushchev denounced Stalin’s 
crimes. 



Campaigning Against West Germany 

 

47 

concludes, it is due to the GDR that the FRG’s efforts to conceal 
murderers like Oberländer and Globke have failed. 

West German Responses 

Leaving aside the misrepresentation of West German television 
programmes by selecting short excerpts and showing skillfully edited 
clips, there is something to be said for Schnitzler’s claim that the GDR 
attracted attention to how West Germany dealt with its Nazi past. The 
FRG first ignored the East German campaigns against its citizens, but 
when British politicians picked up the GDR’s accusations, the FRG 
government started to react, possibly fearing for its reputation amongst its 
Western allies.68 In connection with reports about trials against former 
members of the NSDAP, West German media in 1958 began to report 
about the Nazi past of a number of judges.69 1959 saw the release of 
Wolfgang Staudte’s (fictional) film ROSEN FÜR DEN STAATSANWALT, in 
which a respectable prosecutor is uncovered as a Nazi judge, and that 
same year students organised the widely discussed travelling exhibition 
Ungesühnte Nazijustiz (Unpunished Crimes of the Nazi Juridical System). 
The East German Blutrichter campaigns were then indeed met with a 
response in the FRG.  

West German television programmes also addressed the accusations. 
Against the backdrop of the Eichmann trial, DIE ROTE OPTIK, a West 
German counterpart of sorts to DER SCHWARZE KANAL, 70  repeatedly 
discussed the Hans Globke case. On December 19, 1960, host Thilo Koch 
was very outspoken about the director of Adenauer’s Chancellery.71 After 
asserting his hope that the Eichmann trial will provide more information 
about the culprits of the atrocities, he dismisses an East German television 
programme (without mentioning its title) that pretended to already know 
the outcome of the trial. Arguing that he believes many of the GDR’s 
accusations against West German politicians are false and invented, he 
makes a personal statement: When selecting its personnel, Koch states, 
Adenauer’s Christian Democratic Party made big mistakes by ignoring 

                                                        
68 Miquel, Ahnden, 32ff.  
69 Miquel, Ahnden, 39. 
70  The organising principle of the programme was similar to DER SCHWARZE 
KANAL, though Schnitzler argues that while he aimed to collide the political 
systems in DER SCHWARZE KANAL, the OPTIK’S host Thilo Koch strove for 
objectivity. See Schnitzler in Levasier, “Schwarze Kanal,” 238. 
71 The programme was not broadcast live but pre-recorded on 28 November 1960; 
see Staatsarchiv Hamburg, 621-1/144 Bestand NRD, Nr. 177. 



Chapter Two 
 

 

48

what these people did during the Third Reich. From what is known so far, 
Koch says, Globke was indeed partly responsible for the anti-Semitic 
legislation of the NS state, but it can also be proven that he did help many 
German Jews. After this statement Koch explicates his frankness by 
praising the democratic right to free speech.72 

On April 28, 1961, DIE ROTE OPTIK also illustrates that West German 
television journalists took some of the GDR claims seriously. Unsettled 
about the GDR’s reports on anti-FRG demonstrations in Israel, the 
producers of DIE ROTE OPTIK ask their Jerusalem-based colleagues about 
the truth of these reports.73 In response, the correspondents asked people in 
Israel about the trial and about their opinions on the FRG and the GDR’s 
assertions. These interviews are part of the programme and follow host 
Peter Schultze's comments on the GDR’s instrumentalisation of the trial 
and on the anti-Zionist attitude of the Eastern bloc. Afterwards, Schultze 
summarises the main accusations that AKTION J made against Globke, to 
which DIE ROTE OPTIK reacts by showing documents that exculpate the 
accused. Additionally, Schultze also interviews Globke. Talking with him 
about a number of accusations, Schultze states that he wants to facilitate 
the viewers “to form their opinion objectively”. After the interview 
(which, as mentioned above, DER SCHWARZE KANAL edited for its own 
ends), Schultze concludes DIE ROTE OPTIK by mentioning Globke’s 
willingness to answer his questions and by stating that “the communists 
will not outdo us in our search for the truth”.  

Conclusion 

The coverage of the Eichmann trial illustrates the ‘mediated 
interaction’ between East and West German television. In a time when 
their (non-)relation was shaped by denying each other’s legitimacy and 
informed by the Hallstein Doctrine, disputes between East and West 
Germany were carried out in the mass media. Both the GDR and the FRG 
not only monitored the broadcasts of the other side but also responded to 
them in their own television programmes. Furthermore, the trial coverage 
points to the contestation over the National Socialist past that was part of 
the ideological rivalry between both Germanies. Their increasing conflicts 
that are strongly related to the political tensions of the Cold War 

                                                        
72 In a letter to Koch that was sent one day after the broadcast, Globke’s personal 
assistant politely points out that Globke did not contribute to the Nuremberg Laws; 
see Staatsarchiv Hamburg, 621-1/144 Bestand NRD, Nr. 177. 
73 See Staatsarchiv Hamburg, 621-1/144 Bestand NRD, Nr. 177. 



Campaigning Against West Germany 

 

49 

eventually led to the construction of the Berlin Wall and must be 
understood as a backdrop against which the Eichmann trial (and its media 
coverage) took place. 

In 1961, television was still a young medium. Although its different 
social and political functions in East and West Germany were still 
emerging, in the context of the Eichmann trial they became already clearly 
apparent. In the FRG, young journalists tested Western television’s 
editorial independence by asking critical questions, voicing their opinion 
and criticising the government.74 By emphasising television’s function as 
an open forum for discussion they attested to the right of free speech and 
freedom of the press, which was at that time a prevalent anticommunist 
argument.75 Television in the GDR, in contrast, was always in line with 
the government due to the party affiliation of journalists and various 
control mechanisms. The campaigns against the FRG demonstrate that the 
Agitation Committee played an active part in programming. Not only was 
the documentary AKTION J commissioned by and produced in consultation 
with the Committee. It also prepared a list with suggestions for further 
programmes and arranged press conferences on which the news reported. 
Furthermore, the television programmes about the Eichmann trial 
demonstrate the GDR’s efforts to act on the fact that its citizens watched 
West German television. By countering statements that were made on 
West German television, East German television provided its viewers with 
guidelines on how to ‘read’ them correctly. 

Although the GDR succeeded in getting West German television to 
respond to its campaigns, the ultimate extent of their success, so 
overconfidently proclaimed by Schnitzler, is questionable. According to 
Michael Lemke, most people in both German states rejected the 
campaigns or did not believe the assertions in the first place.76 What is 
more, by making up false accusations, fabricating documents, and 
misrepresenting facts, the GDR undermined the credibility of those West 
Germans (including critical journalists) who did criticise the FRG’s 
handling of the past. 

                                                        
74 For more about the emergence of critical journalism in the FRG see Christina 
von Hodenberg, Konsens und Krise: Eine Geschichte der westdeutschen 
Medienöffentlichkeit 1945-1973 (Göttingen: Wallstein, 2006). 
75 For more about the ties between (television) journalism and anti-communism in 
the context of the US see Bernhard (2003). 
76 Lemke, “Kampagnen,” 174. 



Chapter Two 
 

 

50

Bibliography 

Archival Sources 
 
Bundesarchiv (BArch): DY 30/IV 2/2.028/3 (Büro Norden) 
Deutsches Rundfunkarchiv, Potsdam-Babelsberg (DRA): 
− AKTION J (Walter Heynowski, 1961)  
− AKTUELLE KAMERA (22.04.1961, 27.04.1961, 02.05.1961, 03.05.1961, 

04.05.1961, 17.05.1961, 13.06.1961, 22.06.1961)  
− TREFFPUNKT BERLIN (12.04.1961) 
− DER SCHWARZE KANAL (13.06.1960, 15.05.1961) 
− Digitale Sendemanuskripte DER SCHWARZE KANAL: http://sk.dra.de 
Staatsarchiv Hamburg: 621-1/144 (Bestand NDR), Nr. 177 

Literature 

Anonymous. “Programm aus dem Osten.” Der Spiegel, September 4, 
1957.  

Anonymous. “Die politische Kaffeestunde.” Der Spiegel, January 29, 
1958.  

Anonymous. “Globke und die Juden.” Der Spiegel, May 10, 1961.  
Alexander Badenoch, Andreas Fickers and Christian Heinrich-Franke, 

“Airy Curtains in the European Ether: Introduction,” in Airy Curtains 
in the European Ether. Broadcasting and the Cold War, edited by 
Alexander Badenoch, Andreas Fickers and Christian Heinrich-Franke, 
9-26. Baden-Baden: Nomos, 2013). 

Bernhard, Nancy. A Weapon for Truth. Democracy and the Advent of 
Television News. Cambridge, New York: Cambridge Univ. Press, 
2003.  

Beutelschmidt, Thomas, Richard Oehmig and Yulia Yurtaeva. 
“Grenzüberschreitungen. Internationaler Programmtransfer als 
transkulturelle Kommunikation zwischen West-und Osteuropa am 
Beispiel des DDR-Fernsehens.” Rundfunk und Geschichte 39, 3/4 
(2013): 73-82.  

Bevers, Jürgen. Der Mann hinter Adenauer. Hans Globkes Aufstieg vom 
NS-Juristen zur grauen Eminenz der Bonner Republik. Berlin: Links, 
2009. 

Brochhagen, Ulrich. Nach Nürnberg. Vergangenheitsbewältigung und 
Westintegration in der Ära Adenauer. Hamburg: Junius, 1994. 



Campaigning Against West Germany 

 

51 

Dittmar, Claudia. Feindliches Fernsehen. Das DDR-Fernsehen und seine 
Strategien im Umgang mit dem westdeutschen Fernsehen. Bielefeld: 
transcript, 2010. 

Dittmar, Claudia. “GDR Television in Competition with West German 
Programming.” Historical Journal of Film, Radio and Television 
(IAMHIST) 24  (2004): 327-343. 

Ebbrecht-Hartmann, Tobias. “Anklage und Archiv. Archivmaterial und 
seine Anordnung in Walter Heynowskis 'Aktion J - Ein Film der 
Beweise' (1961).” In Reflexionen des beschädigten Lebens? 
Nachkriegskino in Deutschland zwischen 1945 und 1960, edited by 
Bastian Blachut, Imme Klages and Sebastian Kuhn, 137-157. 
München: Text und Kritik, 2015. 

Fickers, Andreas. 'Politique de la grandeur' versus 'Made in Germany'. 
Politische Kulturgeschichte der Technik am Beispiel der PAL-SECAM-
Kontroverse. München: Oldenbourg Verlag, 2007.  

Gumbert, Heather. Envisioning Socialism. Television and the Cold War in 
the German Democratic Republic. Ann Arbor: Univ. of Michigan 
Press, 2014. 

—. “Exploring Transnational Media Exchange in the 1960s.” VIEW 
Journal of European Television History and Culture 3.5 (2014): 50-59. 

Heimann, Thomas. “Television in Zeiten des Kalten Krieges. Zum 
Programmaustausch des DDR-Fernsehens in den sechziger Jahren.” In 
Massenmedien im Kalten Krieg. Akteure, Bilder, Resonanzen, edited 
by Thomas Lindenberger, 235-261. Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 
2006. 

Heinrich-Franke, Christian and Regina Immel. “Making Holes in the Iron 
Curtain? The Television Programme Exchange across the Iron Curtain 
in the 1960s and 1970s.” In Airy Curtains in the European Ether. 
Broadcasting and the Cold War, edited by Alexander Badenoch, 
Andreas Fickers and Christian Heinrich-Franke, 177-213. Baden-
Baden: Nomos, 2013. 

Herf, Jeffrey. “Politics and Memory in West and East Germany since 1961 
and in Unified Germany since 1990.” In After Eichmann. Collective 
Memory and the Holocaust since 1961, edited by David Cesarani, 40-
64. London, New York: Routledge, 2005. 

—. “‘At War with Israel’. East Germany’s Key Role in Soviet Policy in 
the Middle East.” Journal of Cold War Studies 16.3 (2014): 129–163. 

Hickethier, Knut with Peter Hoff. Geschichte des deutschen Fernsehens. 
Stuttgart: Metzler, 1998. 

Hochmuth, Hanno. “Feindbild und Leitbild. Westfernsehen in der DDR.” 
In Vom Gegner lernen: Feindschaften und Kulturtransfers im Europa 



Chapter Two 
 

 

52

des 19. und 20. Jahrhunderts, edited by Martin Aust and Daniel 
Schönpflug, 271-292. Frankfurt/M., New York: Campus, 2007. 

Hodenberg, Christina von. Konsens und Krise. Eine Geschichte der 
westdeutschen Medienöffentlichkeit 1945-1973. Göttingen: Wallstein, 
2006. 

Kansteiner, Wulf. In Pursuit of German Memory. History, Television, and 
Politics After Auschwitz. Athens: Ohio Univ. Press, 2006. 

Kaul, Friedrich Karl. Der Fall Eichmann. Berlin: Das Neue Berlin, 1964. 
Krause, Peter. Der Eichmann-Prozess in der Deutschen Presse. 

Frankfurt/M.: Campus, 2002.  
Lee, Woo-Seung. Das Fernsehen Im Geteilten Deutschland (1952-1989). 

Ideologische Konkurrenz und programmliche Kooperation. Potsdam: 
Verlag für Berlin-Brandenburg, 2003.  

Leide, Henry. NS-Verbrecher und Staatssicherheit. Die geheime 
Vergangenheitspolitik der DDR. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 
2005.  

Lemke, Michael. “Kampagnen gegen Bonn. Die Systemkrise der DDR 
und die West-Propaganda der SED 1960-1963.” Vierteljahrshefte für 
Zeitgeschichte 41, 2 (1993): 153-174.  

—. Einheit oder Sozialismus? Die Deutschlandpolitik der SED 1949-1961. 
Köln, Weimar: Böhlau, 2001.  

Levasier, Marc. “‘Der Schwarze Kanal’. Entstehung und Entwicklung 
einer journalistischen Kontersendung des DDR-Fernsehens.” In 
Journalisten und Journalismus in der DDR. Berufsorganisation – 
Westkorrespondenten – “Der Schwarze Kanal,” edited by Jürgen 
Wilke, 217–313. Köln, Weimar, Wien: Böhlau, 2007.  

Lommatzsch, Erik. Hans Globke (1898-1973). Beamter im Dritten Reich 
und Staatssekretär Adenauers. Frankfurt/M.: Campus, 2009. 

Miquel, Marc von. Ahnden oder amnestieren? Westdeutsche Justiz und 
Vergangenheitspolitik in den sechziger Jahren. Göttingen: Wallstein, 
2004.  

Rosskopf, Annette. Friedrich Karl Kaul. Anwalt im geteilten Deutschland, 
1906-1981. Berlin: Berlin Verlag, 2002.  

Staadt, Jochen, Tobias Voigt and Stefan Wolle. Operation Fernsehen. Die 
Stasi und die Medien in Ost und West. Göttingen: Vandenhoeck & 
Ruprecht, 2008. 

Stangneth, Bettina. Eichmann Before Jerusalem. The Unexamined Life of 
a Mass Murderer. New York: Knopf, 2014. 

Schwoch, James. Global TV. New Media and the Cold War, 1946-69. 
Chicago: Univ. of Illinois Press, 2009.  



Campaigning Against West Germany 

 

53 

Shandler, Jeffrey. While America Watches. Televising the Holocaust. New 
York: Oxford University Press, 2000. 

Steinle, Matthias. Vom Feindbild zum Fremdbild. Die gegenseitige 
Darstellung von BRD und DDR im Dokumentarfilm. Konstanz: UVK, 
2003. 

Steinmetz, Rüdiger and Reinhold Viehoff. “Unterhaltende Genres im 
Programm des Fernsehens der DDR.” SPIEL 20, 1 (2001): 1-43.  

—. Deutsches Fernsehen Ost. Eine Programmgeschichte des DDR-
Fernsehens. Berlin: Verlag für Berlin-Brandenburg, 2008.  

Trültzsch, Sascha, and Reinhold Viehoff. “Undercover. How the East 
German Political System Presented Itself in Television Series.” In 
Popular Television in Authoritarian Europe, edited by Peter Goddard, 
141-158. Manchester; New York: Manchester Univ. Press, 2013. 

Uricchio, William. “Fernsehen als Geschichte: Die Darstellung des 
deutschen Fernsehens zwischen 1935 und 1944.” In Die Anfänge des 
Deutschen Fernsehens. Kritische Annäherungen an die Entwicklung 
bis 1945, edited by William Uricchio, 235-281. Tübingen: Niemeyer, 
1991. 

Verheyen, Nina. Diskussionslust. Eine Kulturgeschichte des ‘besseren 
Arguments’ in Westdeutschland. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 
2010. 

Weinke, Annette. Die Verfolgung von NS-Tätern im geteilten Deutschland. 
Vergangenheitsbewältigungen 1949-1969 oder: Eine deutsch-deutsche 
Beziehungsgeschichte im Kalten Krieg. Paderborn, München, Wien, 
Zürich: Schöningh, 2002.  

—. “Der Kampf um die Akten. Zur Kooperation zwischen MfS und 
osteuropäischen Sicherheitsorganen bei der Vorbereitung 
antifaschistischer Kampagnen.” Deutschland Archiv 32, 4 (1999): 564-
577. 

Wieviorka, Annette. The Era of the Witness. Ithaca: Cornell University 
Press, 2006. 

Winkler, Klaus. Fernsehen unterm Hakenkreuz. Organisation, Programm, 
Personal, Köln: Böhlau, 1996. 

Translation of titles 

AKTION J (Action J) 
AKTUELLE KAMERA (Current Camera) 
AUF DEN SPUREN DES HENKERS (Tracing the Hangman) 
DER INTERNATIONALE FRÜHSCHOPPEN (The International Morning Pint) 
DER SCHWARZE KANAL (The Black Channel) 



Chapter Two 
 

 

54

DIE ROTE OPTIK (Red Lenses) 
MITTELDEUTSCHES TAGEBUCH (Central German Diary) 
ROSEN FÜR DEN STAATSANWALT (Roses for the Prosecutor)  
TELESTUDIO WEST (Tele-Studio West) 
TREFFPUNKT BERLIN (Meeting Point Berlin) 
ZDF-MAGAZIN (ZDF Magazine) 


